Alla inlägg under mars 2009

Av Fia - 12 mars 2009 07:28

Jaha, då vaknade man på 18,0. Inte så konstigt efter allt naturgodis igår kväll. Men jag fick en rejäl känning innan jag la mig så jag tog en banan också. Sen ställde jag in larmet på min freestyle lite för att ta blodprov kl 3 inatt, trodde jag.. Men inte sjutton har den larmat och väckt mig..Så då blev det 18 i bs nu på morgonen :( Men jag känner mig inge dålig alls, konstigt eftersom jag har pressat ner bs på sistonde och ligger bra.

Nu ska jag strax åka till skolan.

Ha en bra dag!

Av Fia - 11 mars 2009 22:21

06:50  13.5 mmol/l  Tog 3,5e. Åt havregrynsgröt, önos lågkalorie lingonsylt & mjölk. 10mg prednisolon, 0,50mg Azatioprin(Imurel men annat märke)

07:50  13.6 mmol/l  Tog 4,5e. Köpte en kanelbulle och te  på Pressbyrån innan jag skulle till lungmottagningen.

10:10  5.9 mmol/l  

12:25  Tog 6,5e. Åt pasta, tonfisk, pesto och körsbärstomater.

14:25  2.8 mmol/l  Drack 0,5L fanta. Tog 2,5e efteråt.

15:50  Tog 5,5e. Åt en vit fralla med ost och drack te. 

17:10  7.4 mmol/l  

18:50  Kombinationsbolus 7e. 70% snabbt given, resterande 30% under 4 timmar. Åt en liten stenugnsbakad pizza.

20:30  3.4 mmol/l  Åt ca 300g naturgodis. Tog 3,5e.  

22:00  5.7 mmol/l

Av Fia - 11 mars 2009 22:08

Köpte hem en påse naturgodis från coop ikväll.( ca 300g) Tänkte bara ta lite men den gick åt rätt fort men inte jätte fort iaf! Det var inte så att jag vräkte i mig iaf, duktiga jag! Mår faktiskt bra, ingen ångest av det + att mitt bs fortfarande ligger bra! Men kanske får ställa klockan inatt och ta ett blodprov, det är inte ofta jag gör det.

Hade tänkt ta med mig lite till skolan imorgon men men nu är det slut i påsen :p Alltså det fungerar faktiskt att ha diabetes och äta tex godis/naturgodis. En del okunniga folk tror ju typ att man är"allergisk" mot socker vilket är helt fel.

Av Fia - 11 mars 2009 21:46

Idag var jag på en pump träff som Infucare och diab.ssk hade annordnat. Vi var hela 5 personer där! :p

Jag var yngst av alla, trodde det skulle vara nån i min ålder iaf men icke..Anna från Infucare informerade och gick igenom pumpen, alla grejer man kunde ställa in som tex olika bolusmenyer, tillfälliga basaldoser som tex känning dvs att man kan ställa in så att pumpen inte ger något insulin under tex 30 min mm. Nu visste jag om alla dessa inställningar men det var kul/intressant iaf. 

Klagade lite över att det inte finns några bra pump fodral enligt mitt tycke iaf. Vill ju inte använda om det är gjort i skinn. Anna hade med sig såna här små söta mobilfodral så jag tog ett sånt till min pump. Funkar faktiskt jätte bra att ha den i fickan + att jag då kan fästa fast den i "skärp flärpen" på jeansen så inte pumpen åker ur byx fickan.

Är väldigt nöjd med min pump fast den är lite tjock :p


Av Fia - 11 mars 2009 12:04

Nu har jag gjort spirometri och röngat lungorna. Var pyttelite förbättrat på spirometrin :) Hade dock ingen läkartid idag så läkaren hör av sig om det skulle vara något.

Sen efter jag varit på sjukhuset så åkte jag hem till en jobbkompis och drack te och satt och tjötade en massa. 

Hann gå en sväng på stan och kolla lite.Så jag har hunnit med en hel del idag och klockan är inte mer än strax efter 12!

Sen ska jag på den där pump träffen i em. Alla som har Cozmo pump är inbjudna till en träff, får se om det kommer några andra!

Av Fia - 11 mars 2009 07:05

Nyss bytte jag infusionsettet till pumpen. Tog bort mitt gamla och jäklar vad jag blödde! Detta har hänt typ 2 ggr tidigare att när jag tar bort infusionssettet så blöder det som bara den! Låg på 13,5 i bs så jag funderar på om det är snickersens fel till det lite höga blodsockret eller om det kanske vart lite stop i slangen pga. blodet?

Ska snart åka till Lungmottagningen, jippie..NOT!

Av Fia - 10 mars 2009 22:04

Dagen har väl gått rätt ok. Men vart halvt deppad under dagen. Min arbetskompis såg på en gång att nåt var fel idag, han tyckte jag såg så ledsen ut. Han sa om jag ville prata så finns han där, men jag sa att då kommer jag bara sitta på jobbet och gråta så inge "leka psykolog" under arbetstid tack. Men han är ju väldigt omtänksam iaf!

Mitt bs har iaf legat bra under hela dagen, nån känning men annars inte över 10 iaf. Har nyss tröstätit en snickers..Får väl se vad bs hamnar på imorgon men tror jag tagit rätt mängd insulin till iaf.



Av Fia - 10 mars 2009 11:56

 Finns det någon som skriver vackrare, djupare texter än Thåström? Nej, skulle inte tro det. Snart får jag se han! Längtar till spelningen!


Text: En del faller vackert.
En del faller hårt.
En del faller alltid,
alltid ner i hål.

En del hittar inget.
En del de hittar allt.
En del hittar bara,
sån't som inte räknas alls.

Jag vet du lever mitt i bland.
Fast mitt i ingenstans.
Mitt i allt det där,
du försöker ge ett namn.

Jag vet du odlar vingar.
För din hud har blitt för trång.
Jag vet att du försöker,
flyga bort nånstans med dom.

En del kutar runt,
i stora svarta nav.
Och hur de kommit minns,
minns de inget av.

En del lever sitt liv,
högt upp på en piedestal.
En del lever sitt,
bara för att rasa av.

Jag vet att du ser bilder,
i ditt huvud som gör ont.
Jag vet att du ser bilder,
men skit i allting sån't.

Jag vet du klättrar väggar,
som du inte trodde fanns.
Just när du trodde allting,
hade fallit ner på plats.

Men det här är inget sån't.
nej, det här är inget sån't.
Det här är ingen neråtsång,
som du ska bry dig om. (x2)

En del plockar vingar,
från änglar som de mött.
En del plockar sina,
från insekter som dött.

En del lär sig ljuga,
en del de blir soldat.
Men vem av dem är du,
vem av dem är du idag?

Du som aldrig skulle bli,
som de andra va'.
Du som aldrig skulle,
ha några gudars svar.

Ikväll spelar allt,
allt sån't ingen roll.
Ikväll, ikväll, ikväll,
är det inget sån't på gång.

För det här är inget sån't.
Nej, det här är inget sån't.
Det här är ingen neråtsång,
som du ska bry dig om. (x2)

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards