Alla inlägg den 9 mars 2009

Av Fia - 9 mars 2009 23:32

nu är jag uppe igen..Kan inte sova alls. Grubblar på allt möjligt så det är ingen idé att försöka sova då. Får mina grubbel attacker lite då och då. Så då kanske det hjälper att skriva av sig allt på en gång? Här är listan iaf: 

*Kommer jag att få komplikationer av min diabetes?

*Hur länge jag ska ha den här jävla lungsjukdomen?

*Kommer vi nånsin att bli föräldrar eller kommer jag alltid att vara "för sjuk"?

*Kommer jag att åka utomlands som volontär till tex ett barnhem?

*När ska ockupationen av Gaza upphöra, kommer den nånsin att upphöra under min levnadstid?

*När ska jag ta tag i träningen igen, kommer jag att pallra av ett spinningpass nånsin igen?

* Hur kommer det att gå för min bästa killkompis i tvisten av hans son? Lider verkligen med dig i det helvetet som du går igenom just nu M! Kämpa på för din sons skull!

Kan nån svara på mina frågor så jag slipper grubbla på allt detta? Nepp, trodde inte det heller..

Varför är det inte Ultimate fighting championship på tv nu för? :p

Av Fia - 9 mars 2009 21:40

07:40  6.1 mmol/l  Tog 2,5e. Åt havregrynsgröt, önos lågkalorie lingonsylt & mjölk. 10mg prednisolon, 0,50mg Azatioprin(Imurel men annat märke)  

09:20  5.2 mmol/l  Ställde ner basalen från 0,60 till 0,30 för att inte få känning.  

11:00 Tog 2e. Åt en snoddas och drack en kopp te.  

13:15  17.7 mmol/l  Tog 4,10e i korrigeringsbolus.  

13:35 Tog 6e. Åt en liten portion med spagetti och vegg.gryta, tomater och gurka.  

15:10  9.9 mmol/l  Har promenerat i rask takt i 1 timme.  

16:50  3.0 mmol/l  Åt en banan & en apelsin.  19:10  4.2 mmol/l  Åt en banan.  

19:50  4.0 mmol/l  Åt 4 skorpor med apelsinmarmelad på. Tog 2e efteråt.  

21:15  6.8 mmol/l   

Av Fia - 9 mars 2009 18:48

Något positivt är att personer med diabetes överlever betydligt längre, finns det studier på nu! Läs här Finns hopp åt oss ;) Så här står det bla: "Tioårsöverlevnad för diabetiska män ökade från 41,4 till 51,5 procent och för diabetiska kvinnor från 43,7 till 61 procent (Figur). Femtonårsöverlevnad ökade från 26 till 36 procent hos både män och kvinnor med diabetes."

Jag har snart haft diabetes i 25 år & I´m still a live :p

Av Fia - 9 mars 2009 16:03

Nu har jag varit ute och promenerat i snabbt tempo i en hel timme! Hade mp3:n på med lite blandad musik. Bla med Scooters Behind the cow. När jag tränade mycket body combat förut så blev jag full av energi när den här låten kom. Jag lyssnar inte så mycket på sån här musik men den här låten har verkligen satt sig på min hjärna och jag får alltid sån energi av den! Efter promenaden var mitt bs nere på 9,9. Pumpen sa ifrån om att ge korrigerinsbolus så jag lydde den för en gångs skull ;) Lätt att man vill ta lite extra insulin men då är det risk att man får känning istället.


Av Fia - 9 mars 2009 13:28

Så var denna dag förstörd med att ligga bra i bs :( Låg på 5,2 vid 9 tiden. Visste att vi skulle fika runt 11-tiden så jag ställde ner basalen på hälften fram tills dess. Åt sen en snoddas och dricker en kopp te, tar ynka 2e till detta..Fråga mig inte hur jag tänkte..eller jag trodde att jag låg rätt lågt så denna snoddas skulle få upp bs och sen ligga bra med 2e till. Men icke, nu ligger jag på 17,7 och håller precis på att göra lunch. Tänkte äta lunch nu iaf för jag är så hungrig! Sen ska jag ta mig en längre promenad till Willys där jag handlade nyss för de har bla lyckats  med att slå in en vara 2 ggr, ej tagit med flera rabbatter.. Vad trött man blir. Tror väl att de ska kunna slå in rätt antal varor iaf!!

Av Fia - 9 mars 2009 07:38

Vaknade inatt på 13,6. Så det blev ju för mycket att dricka den där 33cl festisen innan jag la mig. Nästa gång får det väl bli en banan då och borsta tänderna efteråt..

Nu ska jag äta frukost strax, havregrynsgröt.

Sen ska jag till en kompis jobb på studiebesök. Vi ska besöka fem olika arbetsplatser under våren och skriva om dessa vad jag sen som utbildad pedagogisk vägledare kan jobba med inom dessa områden. Kul att få en inblick i olika verksamheter.


Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards