Alla inlägg den 20 januari 2009

Av Fia - 20 januari 2009 22:58

Så, nu är jag nere på 4,9 och vet med stor sannolikhet att det kommer att gå ner ännu mer..

Så jag ska nog ta mig en macka och kanske en banan iaf så det håller sig över natten.

Jag måste få sova inatt för imorgon har vi planeringsmöte hela dagen med jobbet. Orkar inte en natt med känningar och högt fram och tillbaka..


Av Fia - 20 januari 2009 20:16

Sorry, kunde inte låta bli att skriva så i rubriken men jag ligger faktiskt på 23,9 i bs!

Iaf så fortsatte min dag rätt bra. Jag fick för mig att ta en promenad men hittade inte min mp3 nånstans så det vart jag lite sur över. Sen när jag började gå så började det att regn/snöa som bara den + att det blåste så jag promenerade i hela 15 min!haha..

Sen så blev jag hembjuden på middag hos mina svärföräldrar. Åt jättegod panerad fisk, potatis, sås och sallad.

När jag kommer hem så är jag skit grinig, allt min gubbe säger är fel, jag är på ett jävla humör.. Kanske dags för ett bs? Japp 23,9.. Undra hur många ggr det har blivit bråk pga att jag legat högt?

Så jag bytte hela infusionssettet för jag satt i ett nytt nu på em.

Jag tänkte om det blivit nå fel på slangen eller så. Men hittade inget fel nånstans. Satt i ett nytt iaf. Så det måste ha varit den panerade fisken! Jag tänkte faktiskt fråga vad den panerade fisken var gjord av men det känns så påträngande ibland att tjata om vad det är för ingredienser i mat hit och dit..

Tog 8e extra med min penna. Min pump föreslog 1,80e...lite väl lite men den räknar ju ut hur mycket insulin jag faktiskt har kvar i kroppen och för hur många timmar och det var ju bara för nån timme sen jag tog 10e till middagen. Så jag lär ju få en dunderkänning sen kanske?

Så jäkla törstig är jag än också!

Nån annan som känner igen sig i humöret när man ligger högt?


Av Fia - 20 januari 2009 14:40

Jag har fått den här fina utmärkelsen av Catta Tusen tack gumman!



Regler

1. Den nominerade får lägga upp bilden på hans/hennes blogg.

2. Länka till personen du fick den ifrån.

3. Nominera till så många du tycker är värd det.

4. Länka till dem i inlägget.

5. Lämna ett meddelande på den nominerades blogg.


Jag nominerar:

Annalisa 

Av Fia - 20 januari 2009 13:13

Ringde nyss till min lungläkare. Han blev lättad av att höra att mitt blodtryck var så bra!

Mina provsvar hade inte kommit än, det kunde dröja någon vecka för det var några special prov med bla enzymer. Så han hör av sig då dom kommit och först då kan han ändra min medicering.

Så min dag fortsätter att vara bra! Alltså klart jag ville veta mina provsvar men känns skönt att de tar lite längre tid på sig så jag slipper börja ta ev. cellgifter redan nu..får någon vecka till på mig.


Av Fia - 20 januari 2009 12:12

Har precis kommit hem från vårdcentralen. Mitt blodtryck var 104/76!

Det är ju jättebra!! Så en mindre grej att oroa sig över! Jag måste ha vart jätte uppstressad då när det var så högt senast!

Sen går man in på sin blogg och har fått en utmärkelse av Catta så då blev jag ännu gladare!! Tack Cata vad du är gullig!! Tyvärr vet jag inte hur jag ska få in bilden men det fixar sig sen!

Jag vann ju en tavla förut när jag var med i en liten tävling i Moas blogg. Jag fick då välja ett djur som jag ville ha avmålat så den tavlan kom med posten idag! Den var jättefin! Tack Moa!

Tog precis ett bs, det var på 4,7 så jag hoppas att denna dag fortsätter lika bra!!

Av Fia - 20 januari 2009 09:39

Ni som inte har pump skaffa det:p Nej då men jag tycker att pumpen är en fantastisk uppfinning. Som nu låg jag på 12,4, då trycker jag in det i pumpen och den föreslår 2,75e för att få ner det till ca 5,5 som jag har satt som målvärde.

När jag hade penna så fick jag lov att ha en barnpenna som heter:Novopen Junior dvs en som man kunde ta 0,5e eftersom jag är rätt känslig på hel och halv enheter.

Sen så har jag HumaPen Ergo.

I den grön/blåa pennan har jag Lantus ifall pumpen skulle krångla. Denna penna är inte gjord för Lantus ampuller egentligen..men det funkar bra iaf! Det gäller bara att trycka ut lite insulin ur ampullen så passar den fint ;-) Jag hatade verkligen den pennan som egentligen fanns till Lantus!

I den vinröda så har jag Apidra. Denna använder jag lite då och då när jag har höga värden dvs över ca 15 i bs. Egentligen ska man ta med pennan om man har över 12 i bs så man vet att man får i sig insulin. Men jag litar på min pump, den har aldrig krånglat för mig.

Jag tar med mig pennorna om jag tex ska vara borta en hel dag men inte om jag bara ska åka in till stan några timmar. Det kanske är slarvigt men men..Det är lika med infusionssett till pumpen mm grejer, har aldrig några extra tillbehör med mig då heller om jag inte ska resa bort så klart!

Av Fia - 20 januari 2009 00:12

Idag eller rättare sagt igår så var jag och en kompis ute och åt lunch. Jag tog en bakad potatis med skagenröra. Till en "vanlig middag/lunch" tar jag ca 6-8e så jag tog 10e till potatisen. Ändå hamnade jag på 13,2 ca 1,5 timme. Fasiken vad insulin bakad potatis kräver. Har märkt det fler ggr också så jag borde väl ta lite mer enheter då men man tror att det ska räcka med att ta nån enhet extra men icke. Det har väl med högt GI att göra eller nåt sånt..

Sen så har jag haft en sån huvudvärk till och från i flera dagar nu men det är väl inte så konstigt kanske med allt i mitt liv just nu..Men blir lite rädd om huvudvärken kan vara för mitt höga blodtryck? Men imorgon innan lunch ska jag iväg och ta nytt så jag hoppas verkligen att det är lägre! Sen ska jag ringa min lungläkare så vi får se vad han säger om allt, om han nu fått alla provsvar från i torsdags. Det känns verkligen som att allt kretsar kring sjukhus, läkare och prover för mig nu :-(

Men som tur är så förgyller handbolls VM mitt liv nu! Fan vad skönt att vi spöade Spanien!!

Nu ska jag försöka sova så god natt på er!


Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards