Alla inlägg den 18 januari 2009

Av Fia - 18 januari 2009 16:36

Tänkte skriva lite om olika snabb insuliner jag har haft. Vilka skillnader jag har märkt av dem.

Idag har jag Apidra som jag haft sen ca 3 år tillbaka.

APIDRA: Bäst av alla snabbinsuliner jag har provat. Jämnare blodsocker kurva helt enkelt! Lite segt ibland efter måltid dvs ca 1,5timme efter måltid kan jag ligga på tex 11 i bs men efter ytterligare en halvtimme är jag nere på 5.

HUMALOG: Verkade väldigt snabbt & bra men för att sedan tvärt ta slut direkt efter måltid vilket gav mig höga värden efter maten.
NOVORAPID: Var segare på att verka vid måltid på mig för att sedan dimpa ca 1,5 timme efter måltid.

Sen så har jag ju haft alla dessa stenålders insuliner som Actrapid mfl men då var jag så liten så dem kommer jag inte ihåg :p

Nu har jag ju insulinpump så jag tar inge långverkande insulin. Förut hade jag Lantus. Lantus ska ju verka upp till 24 timmar men det gjorde det inte på mig. Så jag fick ta Lantus både morgon och kväll.

Jag tog fler enheter på kvällen för mitt bs stiger under nattetid, detta kallas för gryningsfenomen.

Grynningsfenomen kallas även "dawnfenomen" innebär att blodsockret stiger på småtimmarna på natten. Det är för att kroppen producerar blodsockerhöjande hormoner såsom cortisol och tillväxthormon när man sover som djupast. Det innebär att blodsockret blir för högt på morgonen om det inte finns tillräckligt med insulin för att möta denna blodsockerhöjning.


Vilka insulin sorter har ni? Är ni "nöjda" med dem?


       
Av Fia - 18 januari 2009 08:08

Inatt när jag la mig låg jag på 22,0 men det är väl lite självförvållat eller ja det är ju mitt fel.. En hel del choklad och en jättegod spansk söt öl som mina svärföräldrar hade köpt till oss till detta typ inget insulin. Men det var så här att jag låg rätt lågt igår kväll och choklad har ju en förmåga att stiga sakta så jag tänkte att mitt bs skulle bli bra. Men sen drack jag ölen, den hade jag nog behövt tagit flera enheter till. Det komiska var att dom hade råkat köpt 0,9% så det var ju ingen alkohol i dom typ,hahaha men goda var dom!

Nu ligger jag på 11 i bs iaf. Ska snart göra frukost.

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards