Alla inlägg den 2 januari 2009

Av Fia - 2 januari 2009 21:08

Nu på kvällen har jag legat på 3,4  i bs. Drack en likör43 med mjölk men efter en timme låg jag på 3,3. Drack en till drink & ligger nu på 7,6. Det är så att en dietist jag hade förut sa att det värsta jag kunde dricka i alkohol väg var likör43 för ens bs skulle stiga jätte mycket av det. Så nu ikväll har exprimenterat lite här hemma :p (har druckit likör43 innan men inte så att jag suttit hemma i lugn & ro & kan testa mig hur bs blir av det).

Annars har tagit det lugnt ikväll & kollat på en film som heter Eden Lake, den var rätt hemsk men bra!!!

Skål på er! ;o)

Av Fia - 2 januari 2009 17:15

Tänkte bara tipsa om http://www.rosengrenska.org/ Det är ett fristående nätverk som hjälper papperslösa/gömda flyktingar. Jag har skänkt insulin + blodsockermätare som jag inte använder längre. De låg bara hemma & skräpade ändå så då är det ju bättre att de verkligen kommer till användning till någon som verkligen behöver det!

Tänk själv att vara en gömd flykting, du kan inte gå till läkare & du har diabetes..

Av Fia - 2 januari 2009 08:20

Natten har vart rätt dryg. La mig vid 1-tiden inatt men kunde inte somna, låg på 4,1 i bs. Gick upp & drack ett glas mjölk. Var helt omöjligt att sova, 3,5 i bs efter ytterliggare 1 timme. Var upp & åt lite russin & lite fil med cornflakes.Tog 2e till. Fastnade framför tv:n & kollade på UFC till sena natten.


Tänkte skriva om hur man kan förhindra rekyler efter att man haft en känning. 

OBS! Detta är råd från min läkare till mig!

Förut så kunde jag verkligen vräka i mig allt som fanns hemma i mitt kylskåp vid en känning, visst händer det då & då nu med men absolut inte lika ofta. Ni vet vad som händer efteråt? Ja, man får en rekyl som kan krångla till det för en ett bra tag.

Min läkare sa åt mig att ta lika mycket insulin efter en känning när jag ätit för mycket som när jag äter frukost/lunch för att motverka rekylen. Jag tyckte hon var helt galen! Ha i sig insulin direkt efter en känning? Aldrig, jag var helt skeptisk! Men jag började lite föriktigt med 1e & sen vågade jag ge mig mer & har upptäckt att det fungerar förvårnadsvärt bra! För om jag tex äter 2 mackor, yoghurt& o´boy vid en känning så är ju det mer än vad jag äter till frukost & då kräver det ju minst en frukost dos! Bs kommer att stiga iaf!

Förut så kunde jag hålla på i en dag/dagar efter en känning som gett mig rekyler att försöka få bs bra igen. Det blev som en ond cirkel för mig. Känning, vräka i mig mat, få rekyl, ta extra insulin för att få ner rekylen, bli låg, få känning, vräka i mig mat, få rekyl igen och så kunde det fortsätta! Min kropp var helt slut då!

Men är glad att jag lärt mig lite bättre att ta det lugnt vid en känning & inte äta allt som finns hemma, jag kommer inte att dö även om det känns så ibland!

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards