Alla inlägg den 8 januari 2009

Av Fia - 8 januari 2009 22:29

Har funderat på en grej. Ju längre man har haft diabetes desto slappare blir man att sköta den.. Kan det stämma? Alltså vaknar jag på 15-20 i bs så får jag ingen panik, vet ju att det inte är bra men man rycker bara på axlarna typ. Jag är jävligt glad att jag inte fått några komplikationer än! Har ju haft diabetes i lite mer än 24 år nu. Jag har haft en liten prick i mitt vänstra öga men på senaste ögonbottsfotograferingen så var den borta! Det finns något som jag är livrädd för! Att mista synen men det är ju ovanligt idag att diabetiker gör det eftersom det är så många kontroller och bättre insuliner mot förr i tiden! Men visst finns tankarna med hela tiden om komplikationer..

Men nu försöker jag verkligen få bs bra! Det är klart att jag alltid vill att bs ska ligga bra men vissa dagar orkar man bara inte..


Av Fia - 8 januari 2009 18:24

Dagen har inte vart så vidare bra. Först högt bs, sen provtagning, röntgen mm, man kan ju göra roligare grejer på dagarna än springa på sjukhusbesök.. Sen käkade jag lunch ute på ett veggställe som har bufé. Tyckte jag tog rätt lagomt med insulin till men icke..låg på 22,7 efter 1,5h. Är så svårt att veta ibland hur mycket man ska ta till maten, särskilt när man äter ute.Efter jag legat på 22,7 så har jag vart super trött resten av dagen, helt seg. Men nu är bs på 6,8 men jag känner mig fortfarande helt seg.

Av Fia - 8 januari 2009 07:56

Vet inte hur jag tänkte igår innan jag la mig. Åt två knäckebröd med ett ägg på & drack nån citron juice som det var 3g/kolhydrat per 100ml och tog inget insulin till.. Så nu vaknade jag på 19,3. Är lite törstig bara, mår bra annars. Ibland inbillar jag mig nog att jag ska klara av att äta så här utan att ta nåt insulin. Men! Jag vill vara tydlig med att jag inte gör några dumheter & skippar insulin pga vikt eller liknande, det skulle jag aldrig göra!

Idag ska jag till lungmottagningen och lämna blodprover, röntgas och göra spirometri, det är nåt slags utandningstest för att kolla lungkapaciteten. Jag avskyr lungmottagningen!!! Det är i en källarlokal, det finns nog nästan inget mer deprimerande ställe och så är det alltid en massa gamlingar som sitter i väntrummet och hostar. Jag känner mig "för frisk" bland dem! Så nästa torsdag ska jag träffa min lungläkare, får se vad han säger.


Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards