Direktlänk till inlägg 20 januari 2009

Pump & insulinpennor

Av Fia - 20 januari 2009 09:39

Ni som inte har pump skaffa det:p Nej då men jag tycker att pumpen är en fantastisk uppfinning. Som nu låg jag på 12,4, då trycker jag in det i pumpen och den föreslår 2,75e för att få ner det till ca 5,5 som jag har satt som målvärde.

När jag hade penna så fick jag lov att ha en barnpenna som heter:Novopen Junior dvs en som man kunde ta 0,5e eftersom jag är rätt känslig på hel och halv enheter.

Sen så har jag HumaPen Ergo.

I den grön/blåa pennan har jag Lantus ifall pumpen skulle krångla. Denna penna är inte gjord för Lantus ampuller egentligen..men det funkar bra iaf! Det gäller bara att trycka ut lite insulin ur ampullen så passar den fint ;-) Jag hatade verkligen den pennan som egentligen fanns till Lantus!

I den vinröda så har jag Apidra. Denna använder jag lite då och då när jag har höga värden dvs över ca 15 i bs. Egentligen ska man ta med pennan om man har över 12 i bs så man vet att man får i sig insulin. Men jag litar på min pump, den har aldrig krånglat för mig.

Jag tar med mig pennorna om jag tex ska vara borta en hel dag men inte om jag bara ska åka in till stan några timmar. Det kanske är slarvigt men men..Det är lika med infusionssett till pumpen mm grejer, har aldrig några extra tillbehör med mig då heller om jag inte ska resa bort så klart!

 
 
catta

catta

20 januari 2009 10:02

hej gumman!

jaga har hyumalog med men den vanliga gråa pennan o lantus solostar...

men kommer forts med de även när ja får pump, som att ta extra ibland spec när jag tränar då mitt bs höjs så mycket...

jag vakna upp med ett bs på 4,9 fast ja tränade hårt i går och hade då heller ingen känning i natt, jippi.... brukar ju jämt ha de annars under natten.... så skönt...

ååå du måste ha fått ett par till läsare ser jag , gud va kul..

ja gillar din blogg.... vi är ju i samma läge, men du har mycket mer erfarenhet än mig,.... man utbyter sina erfarenheter.. bra va.....

vad ligger nu ditt besökantal på???''pöös catta

http://www.pluttsan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fia

20 januari 2009 10:40

Härligt att vakna upp på 4,9! Tycker det är kul att läsa andras bloggar om diabetes, samma sjukdom men vi är ju så olika ändå men man kan ändå byta massa erfarenheter med varandra!
Ja jag har fått några till läsare, alltid kul med fler!
Kram

 
Ingen bild

catta

20 januari 2009 11:27

du har en utmärkelse i min blogg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 17 december 2010 06:29

Hädanefter kan ni hitta mig på: http://insulinbella.wordpress.com/ Kände att jag ville göra en snyggare och roligare blogg + utan reklam! Men den nya är fortfarande inte klar i utseendet mm. Så jag håller på att ändrar fram och tillbaka med ...

Av Fia - 15 december 2010 15:08

Idag skulle vi ocg käka julbord med jobbet. Innan hade jag legat på 21 i mitt blodsocker och det hade bara gått ner till 18,9 då vi skulle iväg och käka. Ni som har diabetes vet hur "trevlig" man kan bli när man ligger högt..Jag blir jätte irrite...

Av Fia - 13 december 2010 17:48

Håller på att springer mellan tvättstugan fram & tillbaka. Känner att jag ligger lågt när jag kommit upp i lghten. Och jag tar en av gubbens redbull för att få upp blodsockret! Kors i taket! Man kan visst lära "gamla hundar att sitta" Jag har ju en...

Av Fia - 12 december 2010 09:17

I fredags åkte jag till min kompis och sov kvar där. Kollade idol finalen och drack lite glögg som jag hade tagit med. När jag var på bolaget senast så såg jag Tindras glögg utan tillsatt socker dvs endast 5g kolhydrater per 1 dl. Så jag köpte en...

Av Fia - 8 december 2010 14:57

Var till min lungläkare idag. Jag har eller är ju extremt trött än. Jag ska ju utredas mer om det är struma jag har. Men min lungläkare sa att det kan vara Sarkoidosen för den kan ge en extrem trötthet. Men han ska göra vidare utredningar med mig...

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards