Direktlänk till inlägg 15 januari 2009

Högt blodtryck & massa skit

Av Fia - 15 januari 2009 18:41

Vet inte vad jag ska börja skriva om..

Var till min lungläkare nu på fm. Mitt blodtryck var på 150/115!!!! Snacka om skithögt! Jag som alltid haft lågt blodtryck så det svartnade för ögonen när jag reste mig upp men sen jag fick en här lungsjukdomen så har jag haft lite halvhögt blodtryck pga kortisonet men idag tog det alla rekord! Så jag ska gå nästa vecka igen och ta ett nytt. Kanske var det högt pga stress inför läkarbesöket?

Iaf så fick jag lämna massa blodprover idag för de ska kolla upp allt från vita blodkroppar till kalk värden mm. Sen så vill min läkare sänka kortisondosen men sätta till ytterliggare en medicin..Kommer inte ihåg vad den heter men det är små doser cellgifter man tar i tablett form varje dag :´( Obs! Det är absolut inte samma styrka som cancer patienter får så det är ingen risk att jag tex skulle tappa hår osv. Men hur jävla kul är det om man ska behöva börja ta dessa? Vill inte men samtidigt så kanske jag kommer att må mycket bättre? Läkaren ville att jag & gubben ska diskutera detta först för det handlar även om de kommande åren om vi vill skaffa barn.  Jag får förmodligen äta detta i nåt/några år och då får jag absolut inte bli gravid + att man inte får bli gravid mellan 6månader till 1 år efteråt för cellgifterna finns kvar i kroppen.

Om jag börjar äta dessa tabletter så kommer jag att få gå var 14:de dag och lämna leverprover för den här medicinen kan påverka levern. Skulle den göra det så slutar man genast att ta den och levern ska då återgå till normala värden.

Jag och läkaren ska höras av i nästa vecka då prov svaren kommit + när jag vart och mätt blodtrycket igen så får vi se vad han sätter in för medicin eller vad han gör.

En riktig skit dag idag..


 
 
Ingen bild

catta

15 januari 2009 19:04

fy faan . lät ej kul detta. vad jobbigt. hoppas på att bl trycket var för stressen! brukar lätt bli så!

pöös

 
moa

moa

15 januari 2009 21:22

Hej. Det värkar inte så kul det där. När jag reser mig upp ibland brukar det också svartna för ögonen men det kan det väl göra fast man inte har diabetes? Imorgon ska jag posta tavlan så får se när den kommer fram. Hoppas du blir nöjd. Jag har faktiskt gjort det svarta runt tavlan så det blev bra ialf. Hi hi. Hoppas du mår bättre snart. Mvh moa

http://www-moas-hundliv.gratisblogg.se

 
Ingen bild

Fia

15 januari 2009 22:53

Moa, nej blodtrycket har inget med diabetesen att göra så du behöver inte oroa dig :p
Väntar på tavlan :)
Ha det gott!
/Fia

 
Camilla

Camilla

16 januari 2009 09:54

ajdå,lät inte bra.. Tycker så synd om dig..Jävla sjukdomar och skit som finns. Ibland kan jag resa mig upp och bli helt svimm färdig, fast de är nog pga att jag tar för lite insulin ibland. Kram!

http://www.camilladiabetes.blogg.se

 
Ingen bild

Fia

16 januari 2009 10:13

Ja ibland tänker man, räcker det inte med diabetesen?Måste man få andra sjukdomar oxå..
Kram

 
Ansa

Ansa

16 januari 2009 13:27

Usch va jobbigt!
Hade ni tänkt att skaffa barn snart?
Diabetesen krånglar ju till det extra där eftersom man helst ska vara lite yngre när man skaffar barn och har diabetes, har jag hört iaf. Vet inte om det stämmer? Men jag tror du klarar allt du vill :-D. Saker brukar lösa sig till det bästa även om det inte alltid känns så!..

Kram på dig!

http://annalisaochx.blogg.se

 
Ingen bild

Fia

16 januari 2009 16:35

Ansa, tack för dina ord! Vi hade börjat funderat på att "testa"att göra barn nu i vår men eftersom jag fick den här lungsjukdomen & får äta kortison (som man inte heller helst får bli gravid) så var det ju rätt kört. Men det känns så tungt nu om vi måste väna flera år..Alltså det där med att man ska vara yngre när man skaffar barn pga. diabetesen har aldrig nån läkare sagt till mig utan min diabläkare har sagt att när jag känner mig redo och alla prover osv är bra kan man börja fundera/köra igång ;)
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 17 december 2010 06:29

Hädanefter kan ni hitta mig på: http://insulinbella.wordpress.com/ Kände att jag ville göra en snyggare och roligare blogg + utan reklam! Men den nya är fortfarande inte klar i utseendet mm. Så jag håller på att ändrar fram och tillbaka med ...

Av Fia - 15 december 2010 15:08

Idag skulle vi ocg käka julbord med jobbet. Innan hade jag legat på 21 i mitt blodsocker och det hade bara gått ner till 18,9 då vi skulle iväg och käka. Ni som har diabetes vet hur "trevlig" man kan bli när man ligger högt..Jag blir jätte irrite...

Av Fia - 13 december 2010 17:48

Håller på att springer mellan tvättstugan fram & tillbaka. Känner att jag ligger lågt när jag kommit upp i lghten. Och jag tar en av gubbens redbull för att få upp blodsockret! Kors i taket! Man kan visst lära "gamla hundar att sitta" Jag har ju en...

Av Fia - 12 december 2010 09:17

I fredags åkte jag till min kompis och sov kvar där. Kollade idol finalen och drack lite glögg som jag hade tagit med. När jag var på bolaget senast så såg jag Tindras glögg utan tillsatt socker dvs endast 5g kolhydrater per 1 dl. Så jag köpte en...

Av Fia - 8 december 2010 14:57

Var till min lungläkare idag. Jag har eller är ju extremt trött än. Jag ska ju utredas mer om det är struma jag har. Men min lungläkare sa att det kan vara Sarkoidosen för den kan ge en extrem trötthet. Men han ska göra vidare utredningar med mig...

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards