Direktlänk till inlägg 13 januari 2009

Bakslag?

Av Fia - 13 januari 2009 10:01

Igår blev det ett par glas vin. Men det värsta var nog att jag nästan vräkte i mig en hel 200g jordnötsrings påse..

Det är så här att jag har haft problem med maten sen jag var rätt liten. Ett tag vägde jag för lite så min diab.läkare sa åt mina föräldrar att ge mig jordnötter varje dag så jag skulle få i mig rätt fett och även kanske gå upp i vikt.

Jag har haft en snedvriden bild av min kropp, tyckt jag vart tjock och fet.

Jag har vräkt i mig mat i perioder, ibland satt fingrarna i halsen så skiten har kommit upp igen. Detta har jag levt med i många år, fram & tillbaka.

Har gått hos psykologer, kuratorer, pratat med mina diab.läkare/ssk men ingen har kunnat hjälpt mig.

När jag mått dåligt så har maten funnits där för mig, bara vräkt i mig en massa skit och sen ibland spytt upp det för att slippa all ångest.

Det är ett sånt sjukt samhälle vi lever i med trådsmala modeller till förebilder. När jag var yngre så såg jag upp till dessa trådsmala modeller, ville se ut som dem men jag var redan smal.

Sen kom tonåren och jag la på mig rätt mycket men samtidigt så kom jag in i en period då jag fullständigt struntade i min vikt. Men fick sen panik och började banta och träna som en galning, mitt bmi kom ner på 18,7.

För nån sommar sen så kom min syster på mig efter vi hade vart på en restaurang. Jag tyckte maten jag ätit var så fet så jag gick in på toaletten och spydde upp det. Efter mig gick min syster på toaletten och jag hade spolat efter mig men det var nån matrest kvar i toaletten så min syster blev halvt hysterisk. Men det var skönt på ett konstigt sätt att någon hade upptäckt mig. Hon började tjata en massa om att söka hjälp, hur ofta gjorde jag så här mm, jag hatade det men samtidigt så insåg jag att det jag höll på med var fel.

I våras fick jag nog. Hade haft en dålig period då jag vräkte i mig mat men dock inte spydde, orkade inge mer. Ringde och beställde tid till kbt. Detta är nog bland det bästa jag gjort. Jag har lärt mig äta lugnare, lärt mig att tallriken inte behöver vara renskrapad, att inte äta/vräka i mig när jag mår dåligt mm.

Men som igår så fick jag ett bakslag när jag åt jordnötsringarna men samtidigt sa jag åt gubben min att gömma/slänga resten av påsen och det är ett stort framsteg för mig!Jag kunde ju ha vräkt i mig det sista men gjorde ett val där!

Vet flera diabetiker som har haft/har någon slags ätstörning, det verkar tyvärr rätt vanligt...Kommentera gärna om ni är i liknande situation eller har varit det. Känns skönt att veta att man inte är ensam.

Kram på er!

 
 
Ingen bild

catta

13 januari 2009 13:30

vad bra att du i dag mår bra. hahah kul att vi är lika om vikt o längd samt handbollen. ja är h9 väster hänt hahaha... lika där med? nästan..

men de du skrivert. ja spyr ej mm. äter bara dåligt o har dåligt tänkande om mat men ej tagit de så långt mm...

pöös

 
Ingen bild

Fia

13 januari 2009 16:54

Jag är höger hänt men spelade både som höger & vänster 9:a.
Ang. mat, hoppas du börja äta bättre. Vet hur knäppt man tänker och ojjar sig över vikt mm.
Kram

 
Ingen bild

catta

13 januari 2009 17:06

tack tjejejn... ja du jag jobbar på det. vet att de e fel mm. så tar ett steg i taget om maten .. men de kommer !!

pöös

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 17 december 2010 06:29

Hädanefter kan ni hitta mig på: http://insulinbella.wordpress.com/ Kände att jag ville göra en snyggare och roligare blogg + utan reklam! Men den nya är fortfarande inte klar i utseendet mm. Så jag håller på att ändrar fram och tillbaka med ...

Av Fia - 15 december 2010 15:08

Idag skulle vi ocg käka julbord med jobbet. Innan hade jag legat på 21 i mitt blodsocker och det hade bara gått ner till 18,9 då vi skulle iväg och käka. Ni som har diabetes vet hur "trevlig" man kan bli när man ligger högt..Jag blir jätte irrite...

Av Fia - 13 december 2010 17:48

Håller på att springer mellan tvättstugan fram & tillbaka. Känner att jag ligger lågt när jag kommit upp i lghten. Och jag tar en av gubbens redbull för att få upp blodsockret! Kors i taket! Man kan visst lära "gamla hundar att sitta" Jag har ju en...

Av Fia - 12 december 2010 09:17

I fredags åkte jag till min kompis och sov kvar där. Kollade idol finalen och drack lite glögg som jag hade tagit med. När jag var på bolaget senast så såg jag Tindras glögg utan tillsatt socker dvs endast 5g kolhydrater per 1 dl. Så jag köpte en...

Av Fia - 8 december 2010 14:57

Var till min lungläkare idag. Jag har eller är ju extremt trött än. Jag ska ju utredas mer om det är struma jag har. Men min lungläkare sa att det kan vara Sarkoidosen för den kan ge en extrem trötthet. Men han ska göra vidare utredningar med mig...

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards