Alla inlägg under januari 2010

Av Fia - 4 januari 2010 20:47

Idag köpte jag lunch från grillen. En veggburgare och en mosbricka med massa gurksallad på, älskar gurksallad! Orkade inte äta upp allt, det var verkligen super mycket! Men iaf efter nån timme så låg jag på 6,5  Så potatismos är bra för mig,haha.

Känns bra att börja jobba igen, kommer in i samma lunk, lättare att sköta blodsockret då.

Var så duktig och gick hem från jobbet istället för att ta vagnen/bussen hem!

Tar bara 20-25 min men jag är väldigt lat av mig särskilt när det gäller promenader så det var bra gjort av mig!

Av Fia - 3 januari 2010 22:29

Idag har jag vart hem till min kompis som har två små töser. Så himla gulliga.

Så efter varje gång jag vart där nu så får gubben min höra ett väldigt tjat om barn när jag kommer hem från dom  

Vi hyrde dvd:n Baksmällan, det var rolig, helt ok!

Åt massa god veggmat. Jag tog med veggbiffar som min kompis karl fick tillaga, det är så det ska vara, männen framför spisen eller hur?  

Sen hade jag med mig smoothies som vi gjorde till efterrätt. Tog lite för mycket insulin till middagen där så det blev några glas juice och några chokladbitar för att få upp sockret.

Imorgon börjar jag jobba igen. Ska bli skönt att komma in i rytmen igen!

Så jag ska försöka lägga mig någrlunda i tid idag och hoppas få sova lite bättre än de senaste nätterna!

Av Fia - 3 januari 2010 13:12

Igår när jag försökte somna så gick det bara inte. Visste väl att jag började gå ner i blodsockret men ändå så orkar man bara inte gå upp. Men efter att ha legat och stirrat i taket i siså där 30 min så tog jag ett bs som då var på 5,6 så jag gick upp och åt en banan. Försökte somna sen men det gick bara inte. Låg väl i sängen ytterliggare 30-40 min tog ett nytt bs, det hade inte gått upp eller ner. Tog en druvsocker för säkerhets skull. Var själv hemma också för gubben jobbade natt så bättre att vara på den säkra sidan att blodsockret går upp!

Det är bra att kroppen reagerar att man börjar ligga lågt men varför ska det just bli så när man ska sova? Hatar när det blir så!

Av Fia - 2 januari 2010 22:59

Så här har mina värden mm sett ut idag:

00:00 
9.2 mmol/l 


01:10 
9.7 mmol/l 


09:00 
12.7 mmol/l 
Tog 1,5e i korringerinsdos.

12:50 
4.7 mmol/l 
Åt havregrynsgröt, mjölk & lingonsylt. Tog inget insulin till för jag tänkte att jag låg lite lågt och ska ut och promenera med en hund.

14:10 
15.4 mmol/l 
Tog 3e i korringerinsdos.

16:50 
7.2 mmol/l 


17:20 


Tog 6,5e. Åt lax, ris och kokta grönsaker.

19:40 
5.1 mmol/l 


21:15 


Tog 3,5e. Åt fruktsallad dvs. 1 banan, 1 äpple och 2 clementiner.

22:40 
9.6 mmol/l 

Av Fia - 2 januari 2010 16:41

Idag var jag först & hämtade en bekants hund så jag hade en orsak att ta mig ut i det rätt kalla/råa vädret. Sen åkte jag, gubben & Max (hunden) till svärföräldrarna.

Dom ville bjuda på fika, bla snoddas. Jag älskar verkligen snoddas men tackade nej & tog en kopp te. När jag tackade nej så blev jag ifrågasatt varför jag inte skulle ha. Blir så trött! Dom är jättegulliga & bjuder på fika, sen brukar jag ligga högt efteråt och då undrar svärföräldrarna varför jag ligger högt och inte sköter mig..sån dubbelmoral!

Så jag sa till på skarpen idag att jag snart ska till läkaren och vill få ner mitt Hba1c och att jag tänker försöka undvika massa fika! Då blev dom tysta iaf!

Känner mig så duktig att jag tackade nej!


Idag igen råkade jag sova lite för länge..till kl 13 typ.. Hade satt mobilen på larm kl 9 imorse för att ta blodsocker & äta frukost men icke. Jag var helt död så jag somnade om igen, är glad att jag har pumpen så jag slipper vakna för att ta sprutorna iaf!


Nu ska jag skriva in mina värden och vad jag ätit på blodsocker.se.


Ha det gött!

Av Fia - 2 januari 2010 01:46


Ja men kunde inte inte somna så jag gick upp igen & började läsa en bok som jag lånat av en kompis: Champagneflickan.

Sen så började jag söka runt på google efter min lungsjukdom och behandling. Fann detta.

Där står det:" Ibland kombineras kortisonterapin framför allt vid mer långvarig behandling med någon form av cytostatika (”cellgift”), antimalariamedel eller annan antiinflammatorisk medicinering. Om behandling inleds blir den ofta minst årslång."


Jag tar ju både kortison tablett och Imurel (cellgifter). Något jag hakade upp mig på är vad dom menar med "minst årslång"? Vet att det är väldigt individuellt från person till person.

Jag frågar min stackars lungläkare varje gång jag är där när jag blir frisk.

Han har som sagt inget svar att ge mig men har sagt att jag antagligen kommer att få äta Imurelen i nåt till några år. Men jag vill vara frisk nu! Jag känner mig jättebra nu! Men vet att det är pga. medicinerna jag äter. Antagligen kommer han att sätta ut den sista kortison tabletten på nästa besök jag gör. Så det är ju ett litet steg mot tillfrisknande men jag vill testa att ta bort en av Imurel tabletterna med! Tar 3 st varje dag.

Jag mår verkligen jättebra nu mot då jag fick den här sjukdomen. Då orkade jag ingenting, var helt sjukskriven i början, var andfådd för minsta lilla, kunde inte sova pga. allt kortison som gjorde mig överspeedad, blodsockret som ständigt låg på 25 mm.

Nu jobbar jag heltid, flänger runt på stan som vanligt med kompisar, går ut på krogen, orkat med en utbildning, ja det går verkligen åt rätt håll!

Ska köpa ett träningskort för nu känner jag verkligen att jag orkar ta tag i träningen igen!

Hoppas att få ner mitt Hba1c lite nu också.


Ni har väl sett att jag gjort en ny fråga ang. Hba1c. Så ni alla som har diabetes får gärna rösta!

Nu ska jag verkligen försöka sova, gubben min har somnat för länge sen.

Så god natt på er!





 

Av Fia - 1 januari 2010 22:16

Hittade det här på Camillas blogg. Om man registrerar sig & sin blodsockermätare (freestyle eller Precision Xceed) så skänker dom 50:- till barndiabetesfonden! Sen så fick man välja ett klistermärke som man kan ha på sin freestyle mätare! Jag valde det svart-vita med döskallarna(tror jag att det var)

Stod att sista dagen för att göra detta var igår men det fungerade när jag gjorde det nyss!

Så alla ni med Freestyle eller Precision Xceed, gå in & registrera er här nu!




Av Fia - 1 januari 2010 21:36

Hittills (idag alltså,haha) har jag bara ätit nyttigt. Inte för att jag gett något nyårslöfte på det för den delen heller för dom håller aldrig iaf..

Men känner mig väldigt duktig idag eftersom vi bla. har choklad hemma som jag inte tagit en bit av! Istället gjorde jag en fruktsallad!

Ska försöka hålla mig lite ifrån såna godsaker och tänka mer på mitt blodsocker!

Ha en god fortsättning på det nya året!

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards