Alla inlägg under januari 2010

Av Fia - 24 januari 2010 15:50

Har märkt att mitt blodsocker sticker iväg lite på helgerna. Så jag har insett hur viktigt det är med rutiner för mig.

Igår gick jag upp tidigt, vid halv åtta och käkade frukost men det var pga. en känning. Sen sms:ade jag min kompis som har två småttingar för hon är alltid uppe med tuppen så hon och ungarna kom hit efter nån timme. Så då var det full fart resten av dagen! Så igår låg jag bra förutom nåt lågt värde.

Men idag har jag bara sovit och sovit. Min kropp behövde nog det men på en gång så går mitt blodsocker upp. Ok inte mer än till 12 så det är ju ingen panik men det märks så tydligt att jag behöver äta regelbundet mm.

Jag har fortfarande sån hemsk träningsvärk från afro dansen jag var på i torsdags! Jäklar vad det måste vara muskler man har använt sig av som man inte är van att använda annars! Och imorgon ska jag och en kompis på ett sånt pass! Så det är väl bara att förbereda sig på ännu mer träningsvärk,haha!

Av Fia - 22 januari 2010 20:40

 


Idag har jag inte haft så bra blodsocker värden men nu ligger jag perfekt igen, 5,2! Men det är nog tack vare några glas vitt vin   

Handbollen sket sig ju idag så jag fick lov att ta några glas vin för att lugna mina nerver under matchen,haha. Men idag var det iaf bra handboll! Riktigt spännande men varför stannade dom upp på kontringarna, dom skulle ha vågat mer!

Har förresten sån himla träningsvärk idag efter träningen igår! Trodde faktiskt inte att jag skulle få så mycket alls men jäklar vad det känns i mina lår, axlar och armar! Så afrodans ska jag gå på många fler gånger!!


Här är mina värden för idag iaf:


06:40 
16.5 mmol/l 
Tog 4e i korrigering. Åt en tallrik med mjölk, önos lingonsylt & cornflakes.

08:00 
11.6 mmol/l 


08:50 
6.2 mmol/l 
Åt en risi frutti lättsockrad. Tog inget insulin till för jag kände att jag var på väg ner i bs.

09:40 


Tog 2,5e. Åt ett "wienerbrödsbulle".

10:35 
19.3 mmol/l 
Tog 5,5e i korrigering.

12:15 
14.7 mmol/l 
Tog 3,70 e i korrigering

12:25 


Tog 5,5e. Åt makaroner och 2 qurnfilé.

15:40 
7.5 mmol/l 


18:30 
5.4 mmol/l 
Tog 6,5e. Åt en halv vitlöks baguette. Drack några glas vitt vin.

20:40 
5.2 mmol/l 

Av Fia - 21 januari 2010 21:43

Idag har jag legat super i mitt blodsocker förutom lite långdragna, sega känningar men jag har inte vart över 10 i bs!

Jag började dagen med att upptäcka på jobbet att jag hade glömt blodsockermätaren hemma. Tog det lugnt för en gångs skull, tänkte inte så mycket på det. Ibland oroar jag mig extra mycket om jag har glömt den men inte idag!

Men jag var i närheten av vår lght efter lunch så jag kilade upp och hämtade den. Vad tror jag låg på? 4,5!! Super duper bra men lite lågt för mig.

Sen har jag vart och tränat afrodans på friskis! Vilket roligt pass det var! Rekommenderar verkligen det! Men efter halva passet typ så tyckte jag att jag började se lite suddigt, hängde inte med helt men fortsatte ändå. Men efter en liten stund gick jag åt sidan och tog ett blodprov som visade 2,7!! Så det var bara att käka massa druvsocker + en liten festis. Sen hoppade jag in i dansen igen, super koncentrerad att jag skulle klara det och att diabetesen inte skulle få köra med mig!

Så jag slutförde hela passet!

Här får ni en överblick över min dag!

Har sänkt min basaldos som jag har mellan kl:8:00-00:00 till 0,45 istället för 0,55 eller om det var 0,50. Känner att jag ligger lite för lågt nu för tiden men det beror säkert på att jag har börjat tränat igen och jobbar på för fullt nu!


07:10 
9.7 mmol/l 
Tog 2,5e. Åt en tallrik med flingor, mjölk, önos lingonsylt och cornflakes. 

09:00 


Tog 1,5e. Åt ? 

10:45 


Tog 2e. Åt en chokladmuffin. 

12:10 


Tog 4,5e. Åt broccolisoppa. 

14:20 
4.5 mmol/l 
Åt en banan. Men kände efter ett tag att jag gick ner ytteliggare så jag åt en risi frutti lättsockrad + en chokladmuffin. Tog 1e efteråt. 

16:45 
7.4 mmol/l 
Tog 5e. Åt 3 vårrullar. 

17:30 
8.5 mmol/l 
Åt en risi frutti lättsockrad. Tog inget insulin till för jag ska iväg och träna om ett tag. 

18:30 
7.8 mmol/l 
Var och tränade afrodans i 1 timme. Kopplade ur pumpen ca 20 min innan träning. Hade satt ner basaldosen till 0,25e istället för 0,55 ca 1,5timme innan träning. 

19:10 
2.7 mmol/l 
Åt 6 druvsocker. Efter en liten stund drack jag även en liten festis. 

20:35 
7.9 mmol/l 
Tog 1,5e. Åt chokladmousse, ca 1,5dl. 

21:45 
8.9 mmol/l 

Av Fia - 21 januari 2010 07:14

God morgon!

Har glömt att skriva att jag fått hem klistermärket med döskallarna på som jag fick för att jag registrerade min freestyle mätare på nätet.

Ska ta kort på den så får ni se hur fräck den är,haha  

Men hinner inte göra det nu.Kl 8 ska jag sitta med min chef och gå igenom massor ang. timecare och här sitter jag, osminkad, trött & jävlig  

Får sätta fart nu!

Av Fia - 20 januari 2010 22:19

Är det nån av er som använder er av Diasends dataprogram? Ni kan läsa mer om det här

Lisa från Diasend kommer till Gbgs diabetesförening torsdagen den 28/1 kl:18:00.

Är ni intresserade att komma så anmäl er på telnr: 711 69 54

Ni kan även gå in och kolla på kalendriumet över vad som händer i Gbgs diabetesförening.

Kommer att bli mer för barn/tonåringar till våren.

Jag ska också försöka dra ihop något skoj! Alla förslag är välkomna!

Mitt engagemang/mål i Gbgs diabetesstyrelse är att "förnya" dvs. få in mer medlemmar och särskilt yngre/unga vuxna! Det behövs verkligen!

Nu ska jag lägga mig. Tog precis ett bs som var på 6,7! Perfekt inför natten!

Åt en chokladmuffin för nån timme sen så det var ju ett perfekt värde nu efteråt!

God natt!

Av Fia - 20 januari 2010 19:03

Ikväll skulle jag ha vart på Indoor walking igen men jag är så trött!

Kompade ut från jobbet efter lunch, frös och var så seg. Har suttit nu i 3 dagar och lagt in alla anställda i timecare som vår stadsdel ska starta upp med. Jag är huvudadministratör så det är en hel del att göra!

Sen ska jag på möte med min chef + en annan chef i nästa vecka ang.att jag ska vara med och starta upp en ny verksamhet! Kommer att bli jättespännande och roligt!

Ska försöka löneförhandla lite men de har ju ingen annons som kommer att gå ut så jag behöver dagtid så tyckte dom att jag skulle passa till detta jobb och eftersom jag gick ut min KY-utbildning nu vid jul så vill jag ha en ny yrkestitel också!

Så vi får se hur det kommer att gå!


Hoppas Sverige spöar Polen ikväll!! Jag vill inte se massa missar ikväll igen(syftar på Kim Andersson mest..)Skulle vilja se mer av Doder! Saknar Vranjes som bara den, han var så jäkla duktig!

Av Fia - 19 januari 2010 23:34

Eftersom jag inte kan somna än så tänkte jag uppmana alla att försöka hjälpa till än en gång att tänka på alla drabbade på Haiti och skänka en slant till dom!

Jag har precis gått med i gruppen på facebook som heter: 1 timme för Haiti.

Eller så kan ni gå in här direkt på läkare utan gränser för att läsa om vad en timme av vår lön kan hjälpa dom drabbade!

Varje krona är värd nånting! Tänk att ni kan avstå morgondagens shopping eller fika osv. och istället skänka pengarna till välgörande ändamål!

Jag tror på människan, gör ni?

Av Fia - 19 januari 2010 22:56

Sitter här helt darriga och svettig..2,5 i bs så jag har precis ätit en tallrik med jordgubbar med en tesked socker på med mjölk till. Jätte smarrigt!

Brukar inte köpa jordgubbar men gjorde det idag. Dom hade askar med färska jordgubbar för 16:90:- nere på Coop så då köpte jag. (intresse klubben antecknar eller 

Ska försöka lägga mig om ett tag. Lite svårt att somna nu direkt efter en känning..

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards