Alla inlägg den 24 januari 2010

Av Fia - 24 januari 2010 22:42

Hur mycket "brukar" ni ligga på när ni ska lägga er? Eller vart går gränsen för att ni äter något innan ni ska sova?

Tog nyss ett blodsocker som visade 4,0 så jag tog en banan. Tror det räcker.

Min diab.ssk har sagt flera ggr till mig att helst inte ligga under 7 när jag går och lägger mig. Tycker ni det verkar rimligt? Jag tycker det men kan nog somna på ca 6 i bs också men då brukar det vara på gränsen ibland till känning på morgonen.

Nu höjjer min pump min basaldos först från midnatt fram till kl 03:00 för att sedan höjja ytterliggare lite från 03:00 till kl:08:00 eftersom jag har det sk. gryningsfenomenet vilket innebär att jag behöver mer insulin under morgon timmarna pga. att kroppen producerar mer hormoner som motverkar insulinet eller nåt i stil med det.

Hittade nyss en bra sida om diabetes,med en enkel ordlista över massa "diabetesord" se länken här

God natt!

Av Fia - 24 januari 2010 15:50

Har märkt att mitt blodsocker sticker iväg lite på helgerna. Så jag har insett hur viktigt det är med rutiner för mig.

Igår gick jag upp tidigt, vid halv åtta och käkade frukost men det var pga. en känning. Sen sms:ade jag min kompis som har två småttingar för hon är alltid uppe med tuppen så hon och ungarna kom hit efter nån timme. Så då var det full fart resten av dagen! Så igår låg jag bra förutom nåt lågt värde.

Men idag har jag bara sovit och sovit. Min kropp behövde nog det men på en gång så går mitt blodsocker upp. Ok inte mer än till 12 så det är ju ingen panik men det märks så tydligt att jag behöver äta regelbundet mm.

Jag har fortfarande sån hemsk träningsvärk från afro dansen jag var på i torsdags! Jäklar vad det måste vara muskler man har använt sig av som man inte är van att använda annars! Och imorgon ska jag och en kompis på ett sånt pass! Så det är väl bara att förbereda sig på ännu mer träningsvärk,haha!

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards