Alla inlägg under februari 2009

Av Fia - 27 februari 2009 18:47

Nu har jag vart på både Wellnes Mässan och ansiktsbehandling!

Var kul att gå runt på Wellness mässan! Tog smakprover på bla bars, naturgodis mm. Jag gillar inte alls såna där bars men till slut så gick jag också och prov smakade på allt. Mitt bs steg till nåt på 16 där inne, tog extra insulin, fick sån huvudvärk efter ett tag, kollade igen 19,3. Hatar när bs fortsätter att höjas! Sen fick vi bla gratis halvkroppsmassage i en kvart, testade olika massage fåtöljer. Tog en massa såna här prova på gratis träning på massa olika ställen så nu behöver man inte köpa nåt träningskort på ett tag :p

Jag & min kompis tjatade överallt och frågade efter kolhydratsmängden i allt vi stoppade i oss typ. Vilka dryga diabetiker vi är! ;)

En tjej som hade nån musli som vi provade tyckte så synd om oss att vi hade diabetes och det låter som vi snart skulle vara döda typ nä men det kändes nästan som vi var dödsdömda av henne..Patetiskt när människor ska "försöka" tycka synd om en så där. Visst ibland hatar jag verkligen min diabetes och vill att folk ska förstå en men inte på det sättet hon gjorde idag. Hon kunde tyvärr inget om diabetes, fick bla säga åt henne att det var en väldigt skillnad på typ1 & typ2, att vi inte fått diabetesen pga. att vi ätit för mycket godis mm. Man blir lite frustrerad att folk inte kan nånting alls om diabetes när det är en sån vanlig folksjukdom som finns i Sverige.Men jag kan ju inte om alla sjukdomar heller så..

Sen har jag vart på en underbart härlig ansiktsmassage i 80 min! Så skönt att bli ompysslad! Fransfärgning ingick också så nu slipper jag använda mascara på ett tag!

Ska ta och laga middag nu.

Av Fia - 27 februari 2009 09:29

Igår kväll så åt jag 4 små kex med lite ost på. Tog några enheter till. Men vad vaknar jag på? Jo 23,2!!! Tycker det värdet var lite för högt mot hur jag kände mig så jag tog om, byte lancett och tog i samma hand och har då 19,7. Tycker det var en rätt stor skillnad faktiskt..

Ska snart iväg på Wellness mässan med en kompis som också har diabetes. Vi har inte setts på jätte,jätte länge så det ska bli skoj! Ha nån att tjata av sig på som förstår en om ens diabetes! Förra året så gick vi runt där på mässan och ifrågasatt en massa grejer som de gjorde reklam för bla dom här små äckliga "hund-hjärtan-cornflakes", tycker dom smakar vidrigt och inte blir mitt bs bättre för att jag testade att äta dem..Enligt dom som stod där på mässan så skulle ens Hba1c gå ner på grund av dessa & blablabla..Får se om dessa typer står på mässan i år också, stackars dom om vi hittar på dem i år igen. Falsk marknadsföring är vad det är :p (enligt mig då)

Ha det gott!


Av Fia - 26 februari 2009 21:53

Har känt mig febrig nu på kvällen. Tog tempen i örat, 34,7° haha så jag lär nog byta ut batterierna i den! Är väldigt lågtempad av mig men tror knappast inte att jag har så lågt :p

Tidigare idag fick jag plötsligt yrsel och kände mig konstigt. Vet inte om det var för jag var så stressad eller någon biverkan på medicinen. Var väldigt obehagligt iaf.

Ska snart lägga mig.

God natt på er!
Av Fia - 26 februari 2009 19:45

Har inte kommit in på min blogg, det har vart någon uppdatering men nu kan jag äntligen skriva :o)

Idag har jag först vart i skolan, sen var jag hem till en kompis som bjöd mig på lunch. Vegetarisk soppa med linser, potatis, morötter mm. Var supergott! Sen hade hon köpt ett jättegott bröd hos en bagare men tyvärr så steg ju mitt bs upp till 15,4 men fick ner det rätt snabbt. Sen tog vi en liten promenad in till stan och gick runt i massa affärer.

Sen åkte jag förbi hos mina svärföräldrar. Dom hade precis ätit mat så de hade över så då blev jag bjuden på middag också! Potatis och rödspätta vilket fick upp mitt bs till 16,2 :( Blev jättetrött hemma hos dem pga. mitt höga bs. Känner mig supertrött än.

Min diabssk säger att det inte märks på Hba1c direkt när jag får mina "små toppar med höga värden" för jag får ner bs så fort med insulin. Så det är ju inte hela världen när det ligger lite högt. Är ju värre om man skulle gå runt konstant med högt bs vilket då syns på Hba1c. Men jag ska fortsätta kämpa för att få ner mitt Hba1c och ett jämnare, fint blodsocker!

Av Fia - 25 februari 2009 21:24

Ville bara skriva att jag fortsätter ligga bra i bs! Jag blir så glad och stolt över mig själv! Måste ju få skryta lite ibland också :p Hjälpte med att höja basalen med 0,5 under flera timmar under dygnet!

Så om ca 3 veckor så ska jag ta nytt Hba1c, hoppas det gått ner lite iaf! Mitt mål är 5,9. Nuvarande är 6,1

Tänk om man hade en Hba1c apparat hemma. Herregud vad jag skulle testa på den också ;)

Av Fia - 25 februari 2009 16:52

Var på apoteket igår och hämtade ut nya lancetter som jag inte haft förut. Dom förra stack jag mig på hela tiden när jag skulle sätta på "locket". Dom här såg likadana ut men man fick bättre grepp om dem iaf.

Idag är det min andra dag som jag tar den nya medicinen. Jag har inte känt av något iaf så det är ju skitbra! Men jag tar ju ännu bara 1 tablett om dagen men enligt min läkare så ska jag gå upp till 3 tabl. om dagen.

Men vi ska först se, efter jag lämnat prover osv så allt det ser bra ut.

Först då kan vi öka på mängden. Men känns lite bättre nu iaf att jag inte känner av dem! Hoppas att det förblir så!

Teét jag drack nyss smakade verkligen som hubbabubba! Jättegott! Sen råkade det bli 4 nöttoppar istället för en :p

Av Fia - 25 februari 2009 16:10

Nu har jag suttit på föresläsning en hel dag. Bs har legat lite högt.(obs! jag kallar ett värde på 11 för högt! kors i taket!)

Vi fick en vit baguette till lunch. Tog 12e i kombinationsblous, varav 9e direkt & resterande 3e under 3h. Låg på 11,4 i pausen när vi fick frukt nu på em så då tog jag ytterliggare 1,5 e. Nu ligger jag på 5,4 :o)

På lunchen gick vi runt på ett köpecenter och hittade då i en inredningsaffär ett lös te som luktade som hubba bubba tuggumi! Fick ju lov att köpa det!! Ska göra "hubbabubba te" nu och ta mig en nöttopp!


Av Fia - 25 februari 2009 07:13

Fan vilken huvudvärk jag vaknade med nu! Har ju legat rätt lågt de senaste dagarna och nu vaknade jag på 12,3 så där är orsaken till huvudvärken tror jag! La mig på 4,7 så jag kanske har haft en känning inatt som jag inte märkt av?

Ska iväg på kurs hela dagen nu. Är lite paranoid för det går vinterkräksjukan nu..Flera på mitt jobb ligger deckade i det och tänk då en hel sal fylld med människor, usch om folk bär på smittan! Vill absolut inte ha vinterkräksjukan!! I värsta fall så blir det på sjukhus med dropp isf! Men det var länge sen jag behövde ligga inne med dropp när jag hade magsjuka/vinterkräksjuka så peppar peppar!

Ha det!

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards