Alla inlägg den 18 februari 2009

Av Fia - 18 februari 2009 23:20

Läste ett gammalt inlägg från 2004 som jag skrev på ett forum, då jag verkligen mådde jättedåligt pga min vikt nojja & problem med maten. Så om ni orkar läsa allt så får ni gärna göra det! Vill dela med mig av detta då jag vet att det finns andra med diabetes som varit/är i samma situation, att ni är inte ensamma och det finns hjälp att få! Att man kan komma ifrån sina snedvridna syner på sig själv. Jag ansåg mig vara jätte tjock fast samtidigt så visste jag innerst inne att jag inte var det men oftast tog dom "dumma tankarna" över.Här är det första gamla inlägget:


"Idag känner jag mig riktigt nere..Kände för att skriva av mig lite. Jag är väldigt beroende av min våg & jag har gått upp 1,5 kg..vilket känns för jävligt! Nåt jag då kom att fundera över är om det är vanligare för oss att ha nån slags "ät störning" pga diabetesen? Jag känner 2 diabetiker som haft anorexi. Jag menar, hela vårt liv kretsar kring mat jämt & ständigt så det är nog inte så konstigt om vi har eller får konstiga förhållningssätt till mat & vikt. Jag känner mig riktigt "fet & äcklig" just nu & får panik av att väga mig men samtidigt så väger jag mig varje morgon. Jag vet att jag egentligen inte är överviktig men jag känner mig jätte stor nu för dessa 1,5 kg som jag lagt på mig. Nån som känner igen sig?"


Nästa inlägg som är ca 4 månader senare:


"Nu idag ringde jag min diabssk & berättade hur dåligt jag mår pga  allt från min mathållning till vikt.
De senaste veckorna har vart hemska, jag har hetsätit & spytt, stått på vågen varje dag, mått piss & vi ska inte diskutera hur mitt bs har legat.. Jag känner mig som en ny debuterad diabetiker, har totalt kortslutning när det gäller hur mycket enheter jag ska ta till vad jag äter mm.
Min diabssk är jättebra att prata med & hon ska ordna så jag kommer i kontakt med nån som ev kan hjälpa mig.
Jag vill verkligen komma ur den här "onda cirkeln".
Jag vet att jag måste ändra mitt sätt att tänka på mat men det är så jävla svårt"


Ytterliggare 3 år senare så tar jag verkligen tag i problemet och ringer och bokar tid hos en Kbt:are, vilket är det bästa jag gjort!

Av Fia - 18 februari 2009 21:00

Vi var hem till gubbens föräldrar och åt stuvade makaroner & vegg. köttbullar ikväll. Tog 12e till det! Vanligtvis så tar jag allt från 6-10e när jag äter lunch/middag. Så jag tog lite extra. Men sen blev jag supertrött hemma hos dem, bara satt och gäspade. Låg på 20,9 :-(

Fan att man ska stiga så mycket av viss mat! Det är lika med potatismos, där spelar det nästan ingen roll hur mycket insulin jag tar, det stiger skit mycket iaf! 

Vet att vissa diabetiker är väldigt känsliga för mjölk men det har aldrig jag varit men i stuvade makaroner så är jag väl det?

Av Fia - 18 februari 2009 17:08

Blev så sugen på en till tatuering nu! Har 4 tatueringar sen innan. En mellan skulderbladen, en i svanken, en runt fotleden & en på utsidan av benet nere vid knölen.

Men jag har alltid tagit lång tid på mig att välja ut motiv, sprungit fram & tillbaka till tatueraren & kalkylerat av dem flera ggr innan så jag verkligen har varit nöjd + att de ska vara personliga. Fast jag har en tatuering med flames med ett kinesiskt tecken i, kanske inte den mest personliga då ;)

Skulle nog behöva fylla i färgen på nästan allihopa, dom är nu 10 år gamla eller en del har bra färger än men jag skulle vilja ha dem skarpare.

Men vet inte om det är så bra att tatuera sig när man käkar kortison + cellgifter? Då kanske kroppen stöter ifrån färgen, någon som vet?

Kanske en ny piercing istället?


Av Fia - 18 februari 2009 15:26

Har så ont i huvudet..Har inte orkat tagit nåt bs heller men tror inte att jag ligger högt men ska väl ta ett snart. Tänk om man hade en kontinuerlig mätare, vad skönt!!

Är allmänt stressad, "tjaffs" på jobbet, har eximinationen imorgon så jag är stressad över den, jag vill bara gå och lägga mig! Ska tvätta också men tror jag bokar om tvätttiden istället. Känner mig helt slut. Tog huvudvärkstabletter på jobbet men dom har inte hjälpt ett dugg!

Vilket positivt inlägg det blev, not :p 

Av Fia - 18 februari 2009 08:26

God morgon på er! 10,1 i bs. Har precis ätit min gröt. Ska gå till jobbet och ha möte i 4 timmar snart. 

Läste i senaste diabetes tidningen att diabetiker halkar efter i lön! Det är ju helt vansinnigt! Det handlade om personer som fick typ1 diabetes när de var mellan 15-34 år.De får en sämre löneutveckling än sina friska kollegor!

Jag skulle bli asförbannad om jag fick reda på att jag fick lägre lön pga. min diabetes!! Skulle dra in facket, ombudsmän mm. Jag är en fighter när det gäller orättvisor!

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards