Direktlänk till inlägg 18 februari 2009

Snedvriden bild av sin kropp

Av Fia - 18 februari 2009 23:20

Läste ett gammalt inlägg från 2004 som jag skrev på ett forum, då jag verkligen mådde jättedåligt pga min vikt nojja & problem med maten. Så om ni orkar läsa allt så får ni gärna göra det! Vill dela med mig av detta då jag vet att det finns andra med diabetes som varit/är i samma situation, att ni är inte ensamma och det finns hjälp att få! Att man kan komma ifrån sina snedvridna syner på sig själv. Jag ansåg mig vara jätte tjock fast samtidigt så visste jag innerst inne att jag inte var det men oftast tog dom "dumma tankarna" över.Här är det första gamla inlägget:


"Idag känner jag mig riktigt nere..Kände för att skriva av mig lite. Jag är väldigt beroende av min våg & jag har gått upp 1,5 kg..vilket känns för jävligt! Nåt jag då kom att fundera över är om det är vanligare för oss att ha nån slags "ät störning" pga diabetesen? Jag känner 2 diabetiker som haft anorexi. Jag menar, hela vårt liv kretsar kring mat jämt & ständigt så det är nog inte så konstigt om vi har eller får konstiga förhållningssätt till mat & vikt. Jag känner mig riktigt "fet & äcklig" just nu & får panik av att väga mig men samtidigt så väger jag mig varje morgon. Jag vet att jag egentligen inte är överviktig men jag känner mig jätte stor nu för dessa 1,5 kg som jag lagt på mig. Nån som känner igen sig?"


Nästa inlägg som är ca 4 månader senare:


"Nu idag ringde jag min diabssk & berättade hur dåligt jag mår pga  allt från min mathållning till vikt.
De senaste veckorna har vart hemska, jag har hetsätit & spytt, stått på vågen varje dag, mått piss & vi ska inte diskutera hur mitt bs har legat.. Jag känner mig som en ny debuterad diabetiker, har totalt kortslutning när det gäller hur mycket enheter jag ska ta till vad jag äter mm.
Min diabssk är jättebra att prata med & hon ska ordna så jag kommer i kontakt med nån som ev kan hjälpa mig.
Jag vill verkligen komma ur den här "onda cirkeln".
Jag vet att jag måste ändra mitt sätt att tänka på mat men det är så jävla svårt"


Ytterliggare 3 år senare så tar jag verkligen tag i problemet och ringer och bokar tid hos en Kbt:are, vilket är det bästa jag gjort!

 
 
catta

catta

19 februari 2009 09:12

men gummsen, om du bara gått upp 1,5 kg så väger du fortf ingen ting, du är fort f liten! men som du säger, man har ju ingen egen bild av en själv. man uppfattar jämt sig större o fetare.

som med mig .. ja är typ de expå vad du skriver- mår jämt piss av vikten mm, men nu väger ja min nästa bara varje söndag. men tror ändå ja går upp av allt ja ätr!!!

nu har ja gåtrt ner till min målvikt.... folk säger till mig att ja absolut ej får gå ner mer! hm mm ja borde väl veta de bäst själv!
ja vill gå ner ngr kilo till. läs mina inlägg om vikten så ser du vad ja nu väger mm

men en sak får du ej glömma, du har som mig kört hår handboll. de musklerna sitter än kvar o väger en hel del!

pööös

http://www.hotmom.blogg.se

 
Ingen bild

Fia

19 februari 2009 18:17

Alltså dessa 1,5kg var för några år sedan när jag mådde jätte dåligt av det!Tog inlägget från ett forum som jag då skrev i när jag mådde piss. Jag hade en sån snedvriden bild av mig & min kropp då.. Som tur så mår jag inte dåligt om jag skulle gå upp nåt kilo nu.
Du ska inte gå ner mer nu Catta, du är fin som du är!! Men vet hur det är när man bara vill gå ner lite mer hela tiden, det blir som en ond cirkel!
Kram på dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 17 december 2010 06:29

Hädanefter kan ni hitta mig på: http://insulinbella.wordpress.com/ Kände att jag ville göra en snyggare och roligare blogg + utan reklam! Men den nya är fortfarande inte klar i utseendet mm. Så jag håller på att ändrar fram och tillbaka med ...

Av Fia - 15 december 2010 15:08

Idag skulle vi ocg käka julbord med jobbet. Innan hade jag legat på 21 i mitt blodsocker och det hade bara gått ner till 18,9 då vi skulle iväg och käka. Ni som har diabetes vet hur "trevlig" man kan bli när man ligger högt..Jag blir jätte irrite...

Av Fia - 13 december 2010 17:48

Håller på att springer mellan tvättstugan fram & tillbaka. Känner att jag ligger lågt när jag kommit upp i lghten. Och jag tar en av gubbens redbull för att få upp blodsockret! Kors i taket! Man kan visst lära "gamla hundar att sitta" Jag har ju en...

Av Fia - 12 december 2010 09:17

I fredags åkte jag till min kompis och sov kvar där. Kollade idol finalen och drack lite glögg som jag hade tagit med. När jag var på bolaget senast så såg jag Tindras glögg utan tillsatt socker dvs endast 5g kolhydrater per 1 dl. Så jag köpte en...

Av Fia - 8 december 2010 14:57

Var till min lungläkare idag. Jag har eller är ju extremt trött än. Jag ska ju utredas mer om det är struma jag har. Men min lungläkare sa att det kan vara Sarkoidosen för den kan ge en extrem trötthet. Men han ska göra vidare utredningar med mig...

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards