Alla inlägg under april 2009

Av Fia - 9 april 2009 09:52

Vaknade nyss med ett bs på 3,4 så nu sitter jag här med datorn samtidigt som jag äter gröt. Ställde mig på vågen nyss och vägde faktiskt 1 kg mindre än igår. Måste ha vart nåt knas igår då jag vägde mig.. Så dagen börjar bra nu! Har märkt tydligt att mitt bs är på väg ner nu när jag satt ut en tablett med kortison så det känns braom bs börjar bli bra nu.

Ska försöka ta mig till bibblan och plugga om det är öppet idag men det är det väl? Det är väl en "vanlig dag" fast det är skärtorsdag?


Av Fia - 8 april 2009 23:03

Kollade nyss på Tillförselsammanfattningen på min pump dvs. hur mycket insulin jag har tagit idag. Har totalt tagit 20,36e idag. Varav 4e till måltid, 3,5e i korrigering, 12,86 i basal. Igår tog jag 30,27, dagen innan 40,83 så nu har jag ätit bättre och på så sätt har mitt insulinintag gått ner. Men jag har minskat på basalen en del nu när jag tar mindre kortison så det får vi inte glömma! Fast idag har jag ju ätit den där soppan till lunch och annanas shaken till middag och dom kräver knappt något insulin alls. Vill bara komma igång med att bli nyttigare så därför kör jag så. Sen så har jag ätit en massa morötter ikväll, steg ingenting av dem. Men när jag äter babymorötter så stiger mitt bs, konstigt..

Av Fia - 8 april 2009 17:56

Har fått denna award av catta Tack gumman!

Av Fia - 8 april 2009 17:43

Jag är ledsen att jag inte orkat skriva så många inlägg som tidigare. Känner mig inte alls på topp, grubblar snart ihjäl mig på massa saker..

Men nu till annat. Igår innan lunch så var jag så törstig och lite trött. Tog ett bs som låg på 25,3 tog om det för jag trodde inte att det var så högt men det visade 23.3 så det var så högt. Kollade med pumpen eftersom det inte kan ha varit frukosten jag kan ha stigit så mycket av. Testade att fylla slangen och det kom inget insulin!! Så det har blivit stop på nåt sätt eller luft i den! Fick säkert köra 10-15e innan det kom ut något insulin! Det är första gången tror jag som det har hänt! Men jag fick ner mitt bs rätt snabbt så jag kunde käka lunch lite senare. Det är ju den enda nackdelen med pump att man inte har något långverkande insulin i kroppen när något sånt här inträffar.

Sen så har jag gått upp nåt kilo så jag mår piss över det!! Känner mig fet så nu har jag vart och köpt Allevos potatis och löksoppa och naturdiets annanas shake så nu jäklar ska jag gå ner dessa kilon! Men jag äter min gröt på morgonen och ev. nån nyttig mat. Men nu är det slut med alla muffins, kakor mm på ett bra tag! Har blivit lite för mycket av det goda på sistonde!

Av Fia - 7 april 2009 23:39

Har nyss kommit hem. Har suttit på ett tåg i över 5 timmar, så tråkigt att åka tåg! Är jätte trött så jag skriver mer imorgon. Låg nyss på 4,1 så det blev en banan. God natt!

Av Fia - 6 april 2009 17:25

Jag har vart utan internet nui några dagar och det har faktiskt vart rätt skönt:p Fast lite abstinent har jag haft! Skulle rida imorgon men min kompis har blivit sjuk så det blir inte av. Men vet inte om jag skulle ha klarat av att rida så. Just nu håller jag på att ställa om mina insulindoser lite, har börjat legat rätt lågt nu. Har ju minskat en del på kortisonet så det lär ju vara därför. Skönt om jag kan gå ner och inte ta så mycket insulin som jag har fått gjort nu pga. kortisonet. Har även pratat med min lungläkare idag. Jag ska prova att gå upp till 75% på jobbet, hoppas jag klarar det..

Ananrs har jag och min syster haft kalas i helgen. Blev en hel del bullar, kakor, tårta mm. Men nu har jag skärpt till mig! Har inte ätit nåt onyttigt i två dagar nu! Kanske därför också som jag behöver minska på insulinet:p Som idag var vi hos en släkting för att fika men jag åt en banan istället för kakor! Ha det gott allihopa!

8,8

Av Fia - 3 april 2009 06:25

Är så trött, vill helst ligga kvar i sängen men måste fixa iordning mig nu innan jag ska med tåget. Låg på 8,8 i bs. Hade känning igår innan jag la mig. Åt fil och crunchy musli men tog 2,5e efteråt vilket fungerade rätt bra för att förhindra att bs skulle stiga. Jag ska sova hemma hos min moster inatt, hon har inget internet så jag kommer inte att blogga så ni får ha det så bra idag!

Av Fia - 2 april 2009 22:27

Imorgon åker jag upp till Dalarna. Så nu håller jag på att packar och ska byta åt marsvinen. Har precis pratat med en kompis och vi har bestämt att vi ska ut och rida på tisdag! Hennes mamma har massa islandshästar så vi ska åka dit. Ska bli så kul att rida! Det är en av de få gånger jag verkligen känner mig fri, från hästryggen! Men är lite orolig över om jag ska orka rida, tänk om jag får sån där äckligt torrhosta så jag inte får luft. Men har ju fått bricanyl men det kanske inte hjälper på en gång. 

Nu ska jag även minska till hälften av min kortisondos och ta ytterliggare en tablett Imurel. Är lite rädd för det eftersom senast vi försökte sänka kortison dosen innan jul så ble jag väldigt dålig, mina kalk värden steg väldigt då. Fick feber, började må illa, helt slut i kroppen mm. Men nu ska jag ju öka den andra medicinen så då ska det ju gå bra. 

Nu måste jag fixa här hemma med allt. God natt på er.

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards