Alla inlägg under december 2009

Av Fia - 8 december 2009 21:26

Oj vad förvånad jag blev när jag såg att det finns en artikel om min blogg här

Kul!

Så nu känner jag att jag måste börja blogga lite mer igen om ni orkar läsa om mina berg och dalbanor mitt blodsocker är titt som tätt, pump, blodsockermätningar och lite allmänt gnäll över min diabtes   

Jag hade ju tänkt börjat skriva upp mina bs värden i www.blodsocker.se igen men har faktiskt inte haft tid att göra det! Ska verkligen få till det men just nu innan mit examensarbete är klart och utbildningen via mitt arbete mm är så känns det som om jag inte hinner med nånting! Ska bli skönt nu när jag går ut min KY utbildning men det känns konstigt, 1,5år har gått jättefort! Kommer att sakna min klass. Men tror jag ska anmäla mig till en spanska kurs så jag har något extra att göra! Gillar att ha många bollar i luften!

Av Fia - 8 december 2009 19:17

Idag har jag vart på utbildning. Den är på 3 dagar så sista dagen imorgon. Jag ska bli huvudadministratör i min stadsdel i ett dator arbetsredskap som många ska gå över till så det gäller att vara skärpt och ta in allt!! För sen ska jag lära ut det till en massa anställda!

Men idag iaf så hade jag flera känningar och på em då var min syn verkligen jättedålig! Jag satt längst fram men fick kisa med ögonen för att se vad som stod på overheaden. Jag var noll koncentrerad då! Så jäkla jobbigt att må så när man är bland massa okända människor och samtidigt ska sitta och lyssna och anteckna!

Sen så blev jag så otroligt seg så när vi gick igenom massa grejer i dataprogrammet så hängde jag inte med för 5 öre, fick fråga om hela tiden, kände mig jättedum men min hjärna hängde verkligen inte med!

Hoppas jag slipper massa känningar imorgon, kanske får lägga mig lite högre med flit..men så ska det ju inte vara!


Av Fia - 5 december 2009 10:39

Är så stressad nu! Har examensarbetet som ska vara klart om 9 dagar!! Har en hel del kvar att skriva på det! Idag kommer flera släktingar ner hit på besök och stannar tills på måndag. Men det ska bli så kul att träffa alla!!

Men sen hade jag möte med min chef i fredags och hon frågade om jag kunde tänka mig att vara med och starta ett projekt i min stadsdel. Men detta skulle stadsdelschefen ta beslut om. Sen ringde chefen mig och de hade valt mig så nu ska jag på utbildning måndag till onsdag! Här går det undan!

Så jag har så mycket tankar i mitt huvud nu!

Tänk om jag får värsta känningen sen när jag ska lära ut personal i min stadsdel ang. projektet. Det är jag som ska hålla i det, lära ut mm. Tänk om jag står där framme inför alla och börjar yra en massa!! Usch, nu måste jag verkligen få koll på mitt blodsocker!

Idag vaknade jag förresten med ett bs på 3,7. Lite lågt men ändå bra mot vad jag har haft på sistone.

Ha en bra dag allihop!

Av Fia - 2 december 2009 19:35

Nu ska jag börja föra dagbok över vad jag äter, gör på dagarna + insulindoser.

Måste få ner mitt Hba1c! Så nu måste jag skärpa till mig!

Låg nyss på 7,4 iaf vilket jag tycker är bra och en bra början mot ett lägre Hba1c.

Så nu peppar vi varandra!

Har tänkt länge att köpa ett träningskort men jag har verkligen ingen tid för träning nu innan jag gått ut skolan nu i december. Håller på med ett stort examens arbete som tar all min lediga tid (förutom att hänga här + på lite andra sajter) Men efter jul då ska jag börja träna. Åker ju bort över jul också så ingen idé att köpa innan.


Av Fia - 2 december 2009 16:52

Idag var jag till sjukhuset för att ta ögonbottsfotografering. Passade på att knacka på hos min diabetes ssk för att höra om jag kunde få ta ett Hba1c. Inga problem! Satt och tjatade lite inne hos henne under tiden, hon är verkligen guld värd min diabssk, hon tar sig tid! Tog iaf Hba1c och det hade gått upp! Fattar inte hur det kan ha gått upp, jag som var så säker på att det skulle ha gått ner! Nu var det uppe på 6,4!

Ok, det är på sistone som jag legat bra och ett Hba1c visar ju hur man har legat dom senaste 3 månaderna tillbaka i tiden så det kanske inte är så konstigt.

Sen en liten kommentar jag fått i några inlägg bakåt att jag är lite mer negativ än jag behöver vara ang. min diabetes. Svarade där och svarar även här i mitt inlägg att alla är vi olika, vi upplever vår diabetes olika, för vissa räcker det med att mäta sitt blodsocker lite då och då, äta lite regelbundet medans det för andra krävs så mycket mer. Ibland känns det verkligen som man försöker och försöker men ens bs bara är som en ända lång berg och dalbana med hemska toppar. Och då överdriver jag inte eller försöker vara extra negativ. Detta är utifrån mitt perspektiv och hur jag upplever min diabetes. Sen att ha en lungsjukdom som kräver att jag äter kortison och cellgifter gör inte det lättare att sköta sin diabetes då kortinsonet slår ut insulinet. Men tack och lov så har jag inte alls någon hög dos av det längre!

Så min blogg är till för att jag vill skriva av mig, både om det dåliga och om det som är bra!

Av Fia - 1 december 2009 17:40

Tog mig till jobbet men jag kände mig verkligen inge bra. Mina arbetskamrater tyckte jag såg så blek ut och det kunde jag väl inte förneka direkt. Så jag sa att vi får se hur länge jag orkar stanna. Men sen vipps var det lunch och sen har dagen flytit på bra!

Varje tisdag och torsdag så säljer dom jättegoda vegetariska soppor i närheten av vårt kontor. Så nu blir det soppa varje tisdag & torsdag! Verkligen jättegott och varmt att äta så här på vintern!


Imorgon ska jag förresten på ögonbottsfotografering. Hoppas jag får dom "nya dropparna" som jag fick förra gången för dom blev man inte lika "blind" av utan jag såg faktiskt helt ok efteråt! Ska även försöka tigga till mig ett Hba1c. Tror jag har fått ner det pyttelite till 6,0 iaf men hoppas på 5,8  (vill under 6 ) Mitt senaste var väl på 6,2 eller nåt sånt.

Uppdaterar imorgon om hur allt gick!

19

Av Fia - 1 december 2009 07:30

Usch för att vakna upp och ligga på 19 i bs. Åt nog lite för många mackor igår kväll, frossade riktigt rejält i mackor,haha. Men sen har jag sovit uruselt inatt, tagit bs flera ggr och då har jag legat på 8 hela tiden..så mysko att det rusade iväg så högt nu på morgonen. Velar om jag ska vara hemma från jobbet idag eller inte. Mår verkligen inte bra men samtidigt är det viktiga möten mm på jobbet. Kanske åker dit nån timme, vi får se.

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards