Alla inlägg den 10 december 2009

Av Fia - 10 december 2009 15:44

Åkte till skolan efterlunch för jag hade tid med min lärareför handledning av examensarbetet. På vägen dit kommer jag på att jag glömt min blodsockermätare. Hade ätit lunch ca 1 timme innan, potatismos och veggfilé. Men eftersom jag inte skulle vara borta längre än nån timme så gick det bra.

Tog ett bs nu när jag kom hem som var 7,4 så det var ju bra!

Men avskyr att glömma min mätare hemma! Men tack och lov så händer det inte ofta! I värsta fall så hade jag ju fått vända hem och hämtat den.

Av Fia - 10 december 2009 09:36

Ska strax åka iväg til optikern för att kolla synen. Ska köpa nya linser så jag måste göra synundersökning i samma veva. Låg på 10,4 nu när jag vaknade och har ätit frukost. Det är viktigt att inte ligga för lågt eller för högt när man ska göra synundersökning eftersom ens syn kan bli sämre då och då blir det ju fel ev. fel styrka på linserna / glasögonen man får sen.

Av Fia - 10 december 2009 00:02

Ja potatismos.. Det är nåt som är helt mysko med potatismos nu för tiden..På sistone har jag börjat äta mer och mer potatismos vilket ni med diabetes säkert märkt att blodsockret kan stiga väldigt högt, väldigt fort av det! Men iaf så har det inte gjort det för mig alls nu senaste tiden! Idag åt jag lunch på stan, qurnfärslimpa med potatismos. Tog bara 6e till, förut har jag tagit det dubbla när jag ätit potatismos och 1 timme efteråt låg jag på 5,4!  Så här ska det fortsättas ätas potatismos!


När jag var på utbildningen nu i veckan så var det en av dom andra som gick där med som utbrast inne i en godisaffär vi var i: "Men sånt får ju inte du äta, kan väl inte vara kul för dig att gå här inne!"

Då blev jag lite "halv arg" och sa att jag har ätit godis i hela mitt liv, min diabetes läkare tillät mig att göra det när jag var liten så med extra insulin så kan jag äta godis! Sånt får tyst på folk..men sen så sa jag att det är ju en väldigt skillnad från person till person och om det är typ1 eller typ2 diabetes man har. Så jag var lite pedagogisk iaf mot henne.

Nu ska jag fortsätta med mitt examensarbete, har suttit med det i 7 timmar på sträck nu. Börjar bli lite trött!

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards