Direktlänk till inlägg 26 oktober 2010

Inget insulin nästan?

Av Fia - 26 oktober 2010 18:48

Alltså jag blir knäpp snart på min diabetes! Har nyss kommit hem från stan där jag och en kompis käkat på ett café.

Jag åt en stor sallad med bla. valnötter, mozarella och quinoa.

Jag har ätit där flera ggr och vet att jag behöver en del insulin till den salladen eftersom det är en hel del quinoa i den dvs. innehåller mycket kolhydrater.

Men eftersom jag börjat träna lite och själv märkt att jag behöver mindre insulin så tog jag bara 2 e.

Vad tror ni händer? Får en riktigt äcklig känning när jag väntar på bussen. Så först gick jag till Pressbyrån och köpte en blåbärssoppa (dom har börjat sälja det på petflaska). Häller i mig den. Går och sätter mig för att vänta på bussen men känner att jag måste ha mer. Går till ett fik alldeles brevid. Köper en Pucko på 27cl och fan vad dyr den var!! 28 spänn för en pucko! Men vad ska man göra när man ligger lågt? Var bara att betala!

Som sagt blir jag tokig på min diabetes när jag tar såna små doser med insulin till det jag äter och ändå får såna känningar!

Men jag ska inte klaga så mycket, finns mycket värre sjukdomar som är 1000 gånger jobbigare!

Tänker på min älskade svärfars kamp mot lungcancern, hur svag och ont han hade innan han dog. Ibland är nog döden en befrielse tror jag..

 
 
Hanna

Hanna

27 oktober 2010 09:39

Vad jobbigt för dig! Minns när jag hade pump sist och började träna så minskade mitt insulinbehov mycket överlag. Då väntade jag ofta till efter maten, kollade sockret och tog yttrpytte då. Det fungerade bra iaf när jag var ute och åt, det är ju så jobbigt att få en sån där envis känning som vägrar försvinna när man inte är hemma...Ha en bra vecka!

http://egobuffa.blogg.se

Fia

27 oktober 2010 15:36

Ja det är rätt jobbigt men samtidigt positivt att kroppen reagerar så mycket på träning! Så egentligen skulle man ju ta sig i kragen och träna varje dag ;) men vem orkar det?
Kanske jag också ska vänta med att ta insulinet till efter maten ibland? Men det kändes så fjuttigt med 2e som jag tog, inte trodde jag att jag skulle få en sån känning!
Tack för att du delade med dig!
Kram

 
catta

catta

27 oktober 2010 15:32

kanske pga att du börjat med träningen? den gör ju en hel del med sänkningen!
samt att du ligger högt efter kan mycket väl göra med adrenalin kick, ja hade stora problem med de med hasndbollen.... men sedan gick de ner på natten.
men ibland när de väl e högt då forts de stiga...
oftast säger de att då är de ketoner och då blir de svårare att få ner bs... mycket svårare..
vid träning har ja provat o varit med om de mesta känns de som! heheehe! men alla är olika !!
kram o lycka gumman!!1

just de ja är ej en banan girl längre. utan nu är de oboy woman:) heeeheh
/ catta

http://www.diabetesochtraning.blogg.se

Fia

27 oktober 2010 15:38

Jo träningen tror jag helt klart är boven! Jo det är ibland ett problem att jag inte får till det riktigt efter träningen utan ligger högt sen.
Men nu har jag en infektion på gång, känner mig inte alls 100 och bs vägrar gå ner typ..
Tack för dina åsikter my oboy woman ;)
Kramiz

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 17 december 2010 06:29

Hädanefter kan ni hitta mig på: http://insulinbella.wordpress.com/ Kände att jag ville göra en snyggare och roligare blogg + utan reklam! Men den nya är fortfarande inte klar i utseendet mm. Så jag håller på att ändrar fram och tillbaka med ...

Av Fia - 15 december 2010 15:08

Idag skulle vi ocg käka julbord med jobbet. Innan hade jag legat på 21 i mitt blodsocker och det hade bara gått ner till 18,9 då vi skulle iväg och käka. Ni som har diabetes vet hur "trevlig" man kan bli när man ligger högt..Jag blir jätte irrite...

Av Fia - 13 december 2010 17:48

Håller på att springer mellan tvättstugan fram & tillbaka. Känner att jag ligger lågt när jag kommit upp i lghten. Och jag tar en av gubbens redbull för att få upp blodsockret! Kors i taket! Man kan visst lära "gamla hundar att sitta" Jag har ju en...

Av Fia - 12 december 2010 09:17

I fredags åkte jag till min kompis och sov kvar där. Kollade idol finalen och drack lite glögg som jag hade tagit med. När jag var på bolaget senast så såg jag Tindras glögg utan tillsatt socker dvs endast 5g kolhydrater per 1 dl. Så jag köpte en...

Av Fia - 8 december 2010 14:57

Var till min lungläkare idag. Jag har eller är ju extremt trött än. Jag ska ju utredas mer om det är struma jag har. Men min lungläkare sa att det kan vara Sarkoidosen för den kan ge en extrem trötthet. Men han ska göra vidare utredningar med mig...

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards