Alla inlägg den 2 oktober 2010

Av Fia - 2 oktober 2010 22:05

Jag sitter och drömmer mig bort om att resa till Sydamerika/karibien nästa år.

Hittade en språkresa på 4veckor på Kuba som Svensk-Kubanska föreningen rekommenderade.

Verkade verkligen jättebra!

Skulle verkligen vilja åka till Kuba. Inte för att sola och bada utan för att leva med människorna där, få ta del av deras vardagsliv!

Hittade en väldigt intressant blogg som handlar om en kille som vart 1 månad på Kuba och b.la besökt en skola för barn med autism. Där var det 1 lärare på 1-2 barn!

Det är inte illa! Har själv jobbat som elevassistent i en klass med barn med autism och jag kan säga att det endast var 1 lärare i vår klass..

Jag blev så otroligt peppad av att åka till Kuba nu! Har alltid velat åka dit!


 

Av Fia - 2 oktober 2010 19:21

Har börjat mailat lite med en tjej som har diabetes som är nyfiken på hur en pump fungerar så jag skrev en liten sammanfattning hur jag tycker det är och hur de fungerar för mig:


Man har bara snabb insulin i den. Så den ger lite, lite snabbinsulin dygnet runt, precis som en frisk bukspottskörtel.
Jag har tre olika inställningar på min dygnsdos som heter basaldoser:
00:00-03:00 0,55e per timme
03:00-08:00 0,60e per timme
08:00-00:00 0,45e per timme
Totalt blir det 11,85e per dygn. Detta kan man jämföra som tex Lantus dvs. långsamt.
När jag däremot ska tex. äta lunch så trycker jag i mitt tex. 5 enheter direkt.

Då får jag alltså 5e snabbt precis som man ger sig snabbinsulin med insulinpenna.

Det som är super med pump är just att man kan ställa in sina doser så individuellt!
Mitt blodsocker stiger oftast på natten/tidig morgon(kallas gryningsfenomen eller nåt sånt) så då har jag ställt in pumpen att den ska ge lite mer insulin per timme för att förhindra att mitt blodsocker stiger.
Ska jag träna så ställer jag om basaldosen så att jag endast tar 50% av min basaldos 2 timmar innan jag ska träna för att sedan koppla ur den helt under träningspasset så jag inte får nån känning. Fungerar jättebra oftast!

Om du tex tar 10e Lantus per dygn så räknar din läkare ut hur du ska lägga dom 10 enheterna fast dela upp dem till en basaldos.
Hoppas du hänger med  
Sen så tar du typ som vanligt till frukost, lunch osv. Så det är inte alls så krångligt som det låter. Man trycker bara på en knapp på pumpen hur mycket insulin en måltid kräver eller om du vill räkna kolhydrater så skriver du in hur många kolhydrater du ska äta så räknar pumpen ut hur mycket insulin du behöver.

Då har du innan ställt in att tex 10g kolhydrater kräver tex.1e Men jag kör inte med kolhydratsräkning, orkar inte det.
Man kan behöva ta extra blodsocker så det inte är nåt fel på pumpen och man inte får i sig något insulin. Det är den stora nackdelen att man inte har något långtidsverkande i kroppen. Men oftast larmar pumpen vid fel och jag känner rätt snabbt av om jag liger högt. Så jag tar inte extra många blodsocker bara för jag har pump.
Sen en skitsmart sak är att det finns nåt som heter Korrigeringsdos på pumpen.
Om jag ligger på 20 i bs så knappar jag in det i pumpen som då föreslår hur mycket insulin jag ska ta för att få ner det till mitt målvärde som jag har inställt på 6,0


That´s it!

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards