Alla inlägg den 26 oktober 2010

Av Fia - 26 oktober 2010 18:48

Alltså jag blir knäpp snart på min diabetes! Har nyss kommit hem från stan där jag och en kompis käkat på ett café.

Jag åt en stor sallad med bla. valnötter, mozarella och quinoa.

Jag har ätit där flera ggr och vet att jag behöver en del insulin till den salladen eftersom det är en hel del quinoa i den dvs. innehåller mycket kolhydrater.

Men eftersom jag börjat träna lite och själv märkt att jag behöver mindre insulin så tog jag bara 2 e.

Vad tror ni händer? Får en riktigt äcklig känning när jag väntar på bussen. Så först gick jag till Pressbyrån och köpte en blåbärssoppa (dom har börjat sälja det på petflaska). Häller i mig den. Går och sätter mig för att vänta på bussen men känner att jag måste ha mer. Går till ett fik alldeles brevid. Köper en Pucko på 27cl och fan vad dyr den var!! 28 spänn för en pucko! Men vad ska man göra när man ligger lågt? Var bara att betala!

Som sagt blir jag tokig på min diabetes när jag tar såna små doser med insulin till det jag äter och ändå får såna känningar!

Men jag ska inte klaga så mycket, finns mycket värre sjukdomar som är 1000 gånger jobbigare!

Tänker på min älskade svärfars kamp mot lungcancern, hur svag och ont han hade innan han dog. Ibland är nog döden en befrielse tror jag..

Av Fia - 26 oktober 2010 15:34

Novo Nordisk har gett ut en ny penna med minne.  Dvs. man kan se hur mycket och när man senast tog sitt insulin. Klicka här för att se den.

Den verkar bra iaf. Är glad att jag har min pump som jag kollar ibland på lite extra om jag verkligen tog insulin till maten.

Den här pennan kan man även ta 0,5e med! Det är super!

När jag använde mig av pennor så hade jag en "barnpenna" från Novo Nordisk pga. att man kunde ta 0,5e med den vilket jag behöver då 1e kan vara för mycket ibland. Alltså ska jag äta lunch så behöver jag kanske bara 4,5e så då behövde jag verkligen en penna som kunde ge halv enheter också!

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards