Direktlänk till inlägg 23 oktober 2010

Hba1c, Accu-Check combo mm

Av Fia - 23 oktober 2010 11:56

Sorry att jag inte har bloggat. Periodvis så orkar jag inte fast jag vet att det bara tar några minuter..

Jag har vart till min diabetesläkare i förra veckan iaf. Alla prover såg bra ut! Fick järntabletter utskrivna för järnet var på gränsen. Men så himla skönt att man inte har någon äggvita i urinen dvs. inga komplikationer på njurarna.

Mitt hba1c som de hade tagit och skickat in på labbet var på 5,6! Medans det dom tog i den snabba maskinen på vårdcentralen var på 5,9. Så jag tycker vi säger att jag har 5,6 i Hba1c   

Sen så kom jag och min läkare in på om framtiden dvs. om man ev. vill försöka skaffa barn. Så hon skrev en remiss till specialförlosningen så jag får komma dit och ställa alla mina 1000 frågor till dem! Jag äter ju Imurel som är cellgifter och enligt min lungläkare så måste det gå 1 år från det jag slutat med medicinen tills vi får försöka skaffa barn men min diab.läkare trodde inte att det behövdes ett helt år så hon tyckte det är bättre att jag får prata med dom på specaiförlossningen. Så det kommer att bli spännande!

Jag frågade min diab.läkare om det fanns nån chans till att jag har eget insulin kvar i kroppen. (vlket jag inte borde ha efter 26 år med diabetes men min diab.läkare har nämnt det förut att så kan det vara fast pyttepytte lite) 

Så nästa gång ska jag få lämna c-peptid prov för att kolla upp det. Bara lite kul att veta!


Jag ska snart träffa min diabetes ssk för att kolla vilken pump jag vill ha. Min diabetes läkare sa att det var helt ok om jag ville ha Accu-Check Combo men hon sa att fjärrkontrollen till var rätt stor så vi får se. Men jag är väldigt sugen på den iaf!

Annars kan jag få Animas. Nån som har den? Är den bra?


Jag har fortsatt med spinning och yoga! Så just nu ligger mitt bs väldigt bra och det beror dels på att när jag kommer igång med träningen så skärper jag till mig med vad jag äter! Nu ska jag gå ner några kilon!


Ha det gött allihopa!


 
 
linis

linis

24 oktober 2010 09:18

jag har en animas, den är helt okej. en nackdel är dock att den bara rymmer 2 ml insulin.

http://www.snuddandetavfingretmot.blogspot.com

Fia

24 oktober 2010 17:44

Ok tack för infon! För mig är det lugnt att det bara är 2ml. Jag byter insulinet var tredje dag och det går inte åt så mycket som 2ml. Har den korrigeringsbolus?

 
lina

lina

25 oktober 2010 12:42

ja, det har den.

http://www.snuddandetavfingretmot.blogspot.com

Fia

25 oktober 2010 16:37

Ok tack för infon! Träffade faktiskt en person som hade en animas idag men hon sa att hon inte hade nån korrigeringsbolus? Hon kanske inte hade upptäckt den?

 
Cattaa

Cattaa

25 oktober 2010 17:58

Darling har du glömt att ja har animas?
Den har visst korr dos o ja använder den mycket sedan har de den bästa kundtjänsten med. Min pump blev seg i knapparna. Så nu har de beSt en ny till mig;)
läs i bloggen om de!

Nä ja behövde ej följa med till götet då hon fick hjälp av en vän! Så ja kunde jobba;)
kul med vikten o träningen . Samt med bäbbe plnaerna . Säg till om du undrar ngt ja har ju trot allt varit grav med diabetes tre gng;)
kra

http://Diabetesochtraning.blogg.se

Fia

25 oktober 2010 21:05

Jo du har ju animas ja :p
Bra att jag får reda på att den har korrigeringsbolus! Hon jag träffade idag som hade en animas hade inte hört talas om det...
Jag ska till min diab.ssk på måndag så då ska jag väl få välja eller låna hem pumparna för att få leka lite med dom hemma :)

Ja det känns jäkligt skönt att man kommit igång med träningen. Nästa vecka har jag inbokat med en instruktör på gymmet :)
Ang. grav.planer så ligger det långt fram i tiden men är kul att tänka lite in i framtiden om att skaffa barn :)
Tack för alla din info du skrivit här!
Kram

 
Cattaa

Cattaa

25 oktober 2010 18:00

Glömde säga att fjäären till den andra pumpen ej alls är stor. Den är ngt mindre än en bs mätare . O de e ju en bs mätare i den .
Kram catta

http://Diabetesochtraning.blogg.se

Fia

25 oktober 2010 21:05

Jag hoppas verkligen att den är liten!! Låter bra det du skriver!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 17 december 2010 06:29

Hädanefter kan ni hitta mig på: http://insulinbella.wordpress.com/ Kände att jag ville göra en snyggare och roligare blogg + utan reklam! Men den nya är fortfarande inte klar i utseendet mm. Så jag håller på att ändrar fram och tillbaka med ...

Av Fia - 15 december 2010 15:08

Idag skulle vi ocg käka julbord med jobbet. Innan hade jag legat på 21 i mitt blodsocker och det hade bara gått ner till 18,9 då vi skulle iväg och käka. Ni som har diabetes vet hur "trevlig" man kan bli när man ligger högt..Jag blir jätte irrite...

Av Fia - 13 december 2010 17:48

Håller på att springer mellan tvättstugan fram & tillbaka. Känner att jag ligger lågt när jag kommit upp i lghten. Och jag tar en av gubbens redbull för att få upp blodsockret! Kors i taket! Man kan visst lära "gamla hundar att sitta" Jag har ju en...

Av Fia - 12 december 2010 09:17

I fredags åkte jag till min kompis och sov kvar där. Kollade idol finalen och drack lite glögg som jag hade tagit med. När jag var på bolaget senast så såg jag Tindras glögg utan tillsatt socker dvs endast 5g kolhydrater per 1 dl. Så jag köpte en...

Av Fia - 8 december 2010 14:57

Var till min lungläkare idag. Jag har eller är ju extremt trött än. Jag ska ju utredas mer om det är struma jag har. Men min lungläkare sa att det kan vara Sarkoidosen för den kan ge en extrem trötthet. Men han ska göra vidare utredningar med mig...

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards