Alla inlägg den 20 juli 2010

Av Fia - 20 juli 2010 19:01

Har kommit över det värsta av min åldersnojja för tillfället  

Idag har jag lånat en kompis hund och gått på promenad efter promenad. Kände att jag måste ut och röra på mig! Har lagt på mig ett antal kilon på sistone.

Så nu ska jag starta om på nytt med att försöka äta nyttigt, röra på mig bättre och se positivt på min tillvaro. Har nyss gått med i viktklubb som jag vart med i tidigare. Tycker det är bra så man får lite puschning att sätta igång! Så nu ska jag minska mitt bmi från 22,3 till 20 dvs 7kg. Men jag nöjer mig egentligen med -5kg.


Fick en fråga från Oona ang. alkohol och diabetes.

Jag började festa när jag var 14 år. Vilket inte är eller var så supersmart..När jag då var 14 år så festade jag med en kompis, min kille jag hade då + en kompis till honom. Kommer inte ihåg något av den kvällen kan jag ärligt säga. Drack ett antal starköl (7,0:or) Jag blev så full så min kille hade tagit en taxi med mig hem till mina föräldrar, jag var knappt kontaktbar!

Min mamma hade sett när taxin stannade utanför deras port, hon hade trott att det var någon som hade en stor resväska som killen släpade ut ur taxin men det var jag.. Så mamma och pappa fick åka direkt in till akuten med mig.

Under natten låg jag i koma, fick sockerdropp, vaknade upp dagen efter med spyor och kvistar i mitt hår och massa vitklädda folk stod runt min säng, fattade först inte vart jag var men det var ju läkare och usk/ssk:or som stod där..Min mammas ögon kommer jag aldrig att glömma, dom var alldeles rödgråtna..

Så att dricka alkohol speciellt med diabetes kan innebära en väldig fara för ens liv. Jag är så tacksam att min kille vågade ta en taxi med mig hem till mina föräldrar för tänk om de bara hade övergett mig? Hur hade det slutat då?   

Det som är viktigt när man dricker alkohol är att ens vänner är införstådda med vad de ska göra om man skulle "decka" eller börja bli dålig. Så folk omkring en inte bara tror att man har deckat medans man kanske har hamnat i koma.

Jag dricker fortfarande och festar på men har lärt mig vart min gräns går.

Jag dricker oftast bara sånt som inte påverkar mitt blodsocker för att vara på den säkra sidan men visst blir det söta drinkar, cider mm men då måste jag ta insulin till eftersom jag stiger så in i norden av det. Medans andra personer med diabetes kan dricka cider utan att ta insulin till för att deras blodsocker stabiliserar sig av alkoholen och sjunker i sitt blodsocker.

Det är jag och min diabetes läkare som kommit fram till att jag ska ta insulin till alla söta alkohol drycker som finns. Så det är så individuellt från person till person vad man kan dricka.

Det jag vill rekommendera alla personer med diabetes är att ta det lugnt dom första gånger ni dricker alkohol, ta blodprov ofta, informera era kompisar om er diabetes och ta det lugnt! Och vänta helst till ni är 18 år   (men jag vet, det är svårt)



Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards