Alla inlägg den 27 juni 2010

Av Fia - 27 juni 2010 19:59

Igår lyckades jag sätta nålen på magen utan att det började stickas, stramas osv. som det brukar göra när jag sätter den där.

Men jäklar vad det kliar så idag bytte jag ställe och satt den på den gamla hederliga platsen som är på höften/kärlekshandtagen.

Varför kan jag aldrig ha infusionssettet på magen?? Tycker det är väldigt märkligt, antingen så får jag inge insulin i mig, det kliar, sticks och gör ont.. Är inte det lite märkligt? Jag har ju testat att ha olika infusionsset, plastnål,stålkanyl men ingenting fungerar.

Någon som vet varför det blir så här?

När jag hade pump första gången när jag gick på högstadiet så fick jag väldig allergi av självaste tejpen/plåstret men nu har de ju bättre sånt och min diab.ssk säger att jag borde inte bli allergisk mot dem. Och det är ju märkligt att det aldrig kliar på höften??


Så hade jag idag på magen men fick byta ställe.

 

Här kanske det inte syns jättemycket men jag är röd där nålen & plåstret suttit.

    

Av Fia - 27 juni 2010 13:57

Ja när det gäller ens diabetes så har vi alla olika syn på hur man ska äta, motionera, leva med sjukdomen.

Jag kan äta det mesta och få till ett bra blodsocker. Jag kan skärpa till mig och ligga perfekt i mitt blodsocker 24 timmar om dygnet.

Men! Det tar verkligen på ens krafter och energi att ständigt vara miss perfect diabetes 

Jag har som måtto att man lever bara en gång, jag kan äta som jag vill (oftast iaf)men visst, chips får mitt bs att ligga dåligt men ändå unnar jag mig det ibland. (ändå lyckades jag ha 5,5 i mitt hba1c förra gången)

Jag har ätit efter GI förut (åt inga kolhydrater som bröd, pasta, potatis mm) och låg skitbra i blodsocker, kunde minska mitt insulin intag jätte mycket men det slutade i svältketoner.

Jag kan äta godis och ligga bra! Tyvärr så har haft problem med hetsätning förut (visst trycker jag i mig än, det händer) för att dämpa min ångest osv och bara tryckt i mig onyttigt för att sedan spy upp det. Men numera klarar jag av att äta godis även om jag äter upp allt ibland och inte klarar av att spara det men jag spyr inte upp det iaf!

Det finns massa bra utbud nu för tiden i mataffärerna som sylt, yoghurt, musli mm som inte har så mycket kolhydrater som lingonsylten här nedanför:

 

En del är uppväxta med skräckpropoganda att godis är jättefarligt för en person med diabetes medans min diab.barnläkare sa att jag fick äta godis när jag fick diabetes som 3 åring!

Så med mitt inlägg vill jag bara påpeka att alla lever vi olika med vår diabetes, alla har vi olika ork och kraft för att sköta oss!

Kram på er!

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards