Direktlänk till inlägg 27 juni 2010

Infussionset på magen

Av Fia - 27 juni 2010 19:59

Igår lyckades jag sätta nålen på magen utan att det började stickas, stramas osv. som det brukar göra när jag sätter den där.

Men jäklar vad det kliar så idag bytte jag ställe och satt den på den gamla hederliga platsen som är på höften/kärlekshandtagen.

Varför kan jag aldrig ha infusionssettet på magen?? Tycker det är väldigt märkligt, antingen så får jag inge insulin i mig, det kliar, sticks och gör ont.. Är inte det lite märkligt? Jag har ju testat att ha olika infusionsset, plastnål,stålkanyl men ingenting fungerar.

Någon som vet varför det blir så här?

När jag hade pump första gången när jag gick på högstadiet så fick jag väldig allergi av självaste tejpen/plåstret men nu har de ju bättre sånt och min diab.ssk säger att jag borde inte bli allergisk mot dem. Och det är ju märkligt att det aldrig kliar på höften??


Så hade jag idag på magen men fick byta ställe.

 

Här kanske det inte syns jättemycket men jag är röd där nålen & plåstret suttit.

    

 
 
Ingen bild

M

2 juli 2010 23:06

Jag har också problem med kanyler, är allergisk mot stål (som läkaren fö sa att det var omöjligt att bli allergisk mot) och har hittat ett infusionset som jag trivs någorlunda med nämligen Quick set. Men jag har också problem att ha kanylerna på magen. Mina 6 mm viker sig, gör ont och kliar precis som du beskriver. Rumpan däremot funkar fast jag får röda utslag och det kliar som attan där också MEN det gör inte ont och kanylerna viker sig inte. Tror det helt enkelt är så att de är för långa! Vägde några kilo mer förut och då var det inga problem med Quick sete:n i magen för mig (men jag blev röd och det kliade) men nu funkar det inte så jag kör också rumpan. Borde finnas kortare kanyler än 6 mm, sonen har ju också typ 1 och den längden funkar inte alls på honom. Så vi får ist använda Silhouette 13 mm där man kan vinkla kanylen så att den går väldigt "grundt" (vi vinklar bara 20-25 grader).

 
Ingen bild

Fia

3 juli 2010 15:19

Tack för dina tips & erfarenheter M! Jag har tidigare använt Quick set men gillade inte dem, kommer inte ihåg varför men kanske för att det var plastnål som vek sig?
Har också funderat på om det har med vikten att göra om jag kan sätta dem på magen? Har lagt på mig nåt kg nu och det gick ju bättre att ha kanylen i magen nu förutom att jag blev röd och kliade.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 17 december 2010 06:29

Hädanefter kan ni hitta mig på: http://insulinbella.wordpress.com/ Kände att jag ville göra en snyggare och roligare blogg + utan reklam! Men den nya är fortfarande inte klar i utseendet mm. Så jag håller på att ändrar fram och tillbaka med ...

Av Fia - 15 december 2010 15:08

Idag skulle vi ocg käka julbord med jobbet. Innan hade jag legat på 21 i mitt blodsocker och det hade bara gått ner till 18,9 då vi skulle iväg och käka. Ni som har diabetes vet hur "trevlig" man kan bli när man ligger högt..Jag blir jätte irrite...

Av Fia - 13 december 2010 17:48

Håller på att springer mellan tvättstugan fram & tillbaka. Känner att jag ligger lågt när jag kommit upp i lghten. Och jag tar en av gubbens redbull för att få upp blodsockret! Kors i taket! Man kan visst lära "gamla hundar att sitta" Jag har ju en...

Av Fia - 12 december 2010 09:17

I fredags åkte jag till min kompis och sov kvar där. Kollade idol finalen och drack lite glögg som jag hade tagit med. När jag var på bolaget senast så såg jag Tindras glögg utan tillsatt socker dvs endast 5g kolhydrater per 1 dl. Så jag köpte en...

Av Fia - 8 december 2010 14:57

Var till min lungläkare idag. Jag har eller är ju extremt trött än. Jag ska ju utredas mer om det är struma jag har. Men min lungläkare sa att det kan vara Sarkoidosen för den kan ge en extrem trötthet. Men han ska göra vidare utredningar med mig...

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards