Direktlänk till inlägg 31 december 2008

Cozmo pump

Av Fia - 31 december 2008 00:00

Jag har som sagt en Cozmo pump. Jag velade mellan en cozmo & en paradigm när jag fick välja. Kommer inte ihåg varför jag valde just cozmon men den är väldigt bra iaf! Lite tjockare än paradigmen är väl den enda nackdelen men man vänjer sig att ha den i fickan. Det sticker ju inte ut att ha den i fickan heller, ser ut som man har en mobil. Den är även vattentät men jag har den aldrig på mig när jag simmar/duschar så jag har aldrig provat att ha den i vatten.

Tycker det är super att ha pump om man tränar. Då sänker jag basaldosen ca 2 timmar innan passet börjar. Tar av pumpen helt 30min innan & har den av tills jag är klar. Detta blir då ca 1,5-2timmar utan pump. Ibland får jag ta någon enhet efteråt men oftast fungerar det utmärkt att göra så här!

Det finns bla ett korrigeringsprogram som är super bra. Man ställer in vilket målvärde man vill ha tex 5,5. Sen om jag ligger på tex 15,8 så skriver jag in det i pumpen & den föreslår då vilken dos jag ska ta för att komma ner på målvärdet. Jag har den inställd på att 1e tar ner 2,5mmol/L. Det brukar fungera rätt bra!

Sen kan man välja mellan på Bolusmeny:

*Standard är att man trycker i sig som vanligt så mycket insulin man vill ta.

*Förlängd är att man tar den dos man vill men att den ska ges under t ex 2timmar.

*Kombination är att man skriver i t ex 10e. Sen hur länge den ska vara t ex i 3timmar. Sedan hur många procent av insulindosen man vill ta direkt. Denna är superbra då man tex äter en pizza. Då brukar jag tex ställa in den på 10e i 4 timmar & att 60% ska tas på en gång.

Jag kanske kommer på nåt mer om cozmon, skriver det sen isåfall!


Ni som har andra pumpar, vad har ni för roliga/bra finesseser på era?

 
 
Ingen bild

catta

31 december 2008 00:27

detta lät ju jätte bra. de e nackdelen med sprutor om man äter tex pizza man får ta lite direkt o sedan ca 2 tim senare tar man mer...
samt natten blir svår om man äter godis på kvällen, då är den perfa ju.. ja kollade på en som har bägge bs mätning o pump, kom ej igåh vad den hette...

skall kolla upp den, var minst på marknaden i allafall.

ja skall bytsa sjk så jag skall på första mötet den 12 jan , ser så fram emot hba1c samt pump sancket.. danderyd är bra o stora så de bör ej var aett problem,

har fått flera gng sagt till mig att de tycker ja skall ha pump., men de var för typ 5 år sedan... så nu vågar ja äntligen.- jhahahha
bara byta tbx annars ju!

jätte bra inlägg. toppen eftersom ja inte fattar ngt med pump!

 
Fia

Fia

31 december 2008 01:08

Kul att du gillade pump inlägget!
Det är en paradigm realtime du syftar på som man har en sensor på som mäter bs direkt i pumpen men den får inte så många utskrivna för det är för dyrt. Du kan kolla mer på den här sidan om den: http://www.medtronic.se/SE/patient/diabetes/insulinpumpbehandling_prt.html
Skulle också vilja ha den men mitt landsting har inte den upphandlad eller sensorerna är inte upphandlade.. Jäkla skit när det är pengar som ska styra över hjälpmedel :(

http://diabetesfia.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 17 december 2010 06:29

Hädanefter kan ni hitta mig på: http://insulinbella.wordpress.com/ Kände att jag ville göra en snyggare och roligare blogg + utan reklam! Men den nya är fortfarande inte klar i utseendet mm. Så jag håller på att ändrar fram och tillbaka med ...

Av Fia - 15 december 2010 15:08

Idag skulle vi ocg käka julbord med jobbet. Innan hade jag legat på 21 i mitt blodsocker och det hade bara gått ner till 18,9 då vi skulle iväg och käka. Ni som har diabetes vet hur "trevlig" man kan bli när man ligger högt..Jag blir jätte irrite...

Av Fia - 13 december 2010 17:48

Håller på att springer mellan tvättstugan fram & tillbaka. Känner att jag ligger lågt när jag kommit upp i lghten. Och jag tar en av gubbens redbull för att få upp blodsockret! Kors i taket! Man kan visst lära "gamla hundar att sitta" Jag har ju en...

Av Fia - 12 december 2010 09:17

I fredags åkte jag till min kompis och sov kvar där. Kollade idol finalen och drack lite glögg som jag hade tagit med. När jag var på bolaget senast så såg jag Tindras glögg utan tillsatt socker dvs endast 5g kolhydrater per 1 dl. Så jag köpte en...

Av Fia - 8 december 2010 14:57

Var till min lungläkare idag. Jag har eller är ju extremt trött än. Jag ska ju utredas mer om det är struma jag har. Men min lungläkare sa att det kan vara Sarkoidosen för den kan ge en extrem trötthet. Men han ska göra vidare utredningar med mig...

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<<
December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards