Alla inlägg den 25 december 2008

Av Fia - 25 december 2008 23:13

Tänkte även skriva om en till sjukdom som jag fick i höstas som är en lungsjukdom,Sarkoidos.(har länkat till en infosida om Sarkoidos) Hur kul känns det att vara 27 år & få en jäkla lungsjukdom + att jag inte röker.. Men den här sjukdomen ska "gå över" har min lungläkare sagt men när??? Jag äter kortison varje dag och detta gör att mitt bs hoppar ännu mera! Alltså kortisonet slår ut insulinet rätt bra! Ibörjan hade jag svin höga insulindoser! Jag tog mellan 40-50mg kortison men nu är jag ner på 10mg. Jag gick ner till 7,5mg men då fick jag dåliga värden så vi fick höja tillbaka till 10mg igen. Ska lämna prover,röntgas & träffa min lungläkare i januari igen. Han vill ta bort kortisonet på mig pga jag går runt med högt blodtryck + att det inte fungerar så bra pga min diabetes. Så vi får se vad han säger och vad han sätter in för nåt annat.

Sen så orkar jag inte lika mycket som förr, är fortfarande sjukskriven 50% för jag får febertoppar vid ansträngning mm. Har inte kunnat träna på evigheter eftersom jag mått dåligt fram & tillbaka hela sommaren också innan de kom på vad felet var! Jag som är en sån rastlös människa som behöver gå på spinning,bodycombat mm för att göra av med all min energi och här sitter jag nu och känner mig halvfet och jävlig..


Är glad över att jag har min pump! Särskilt nu när jag fått ändra mina doser fram & tillbaka pga medicineringen!

Jag har en cozmo, hade en grå/svart innan men den gick sönder ( hmm..kan det vara så att den fått ett antal smällar så det blivit sprickor i displyen & att jag inte har den i något fodral? :p

Iaf så valde jag en lila! Visst är den fin?

http://www.hjart-lungfonden.se/sv/Sjukdomar/Hjartsjukdomar/Sarkoidos/Vad-ar-sarkoidos/
Av Fia - 25 december 2008 20:42

Tänkte starta en blogg om lite allt möjligt men mest kanske om min diabetes typ1. Är 27 år, haft min diab sen-84 så jag vet egentligen inget annat liv än med diabetesen. 

Har blivit inspirerad av andra som skriver om sin vardag med denna sjukdom. Vi får se hur ofta den kommer att uppdateras men ska göra mitt bästa att försöka skriva lite då & då!


Hela julen har mitt bs legat som en berg & dalbana (vilket är rätt vanligt för mig) men har nu betämt mig för att försöka äta bättre, röra på mig mer och ja bli nyttigare helt enkelt! Men jag känner mig själv för väl och vet att jag kommer att leva nyttigt ett mindre tag & sen släpper jag det..inte bra.. Och det värsta är väl att jag verkligen älskar choklad!!Så det kommer att bli svårt men idag har jag vart nyttig hela dagen! Inte en chokladbit eller annat julgodis! Bättre att bli nyttig nu på en gång än som nåt nyårslöfte som man ändå aldrig håller.


Nu ikväll har jag vart på bio & sett Yes Man, den var faktiskt väldigt rolig! Jag har lite svårt förJim Carrey men han var toppen! Jag köpte med mig två små påsar mini morötter till bion istället för att köpa massa onyttigeter. Men nu när jag kom hem låg jag på 15,8 i bs :( Låg på 6,6 innan bion så jag måste ha fått högt bs av morötterna, kan man verkigen få det av det?


Ha en fortsatt trevlig jul!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vad är du mest rädd att få för komplikation? OBS! Man behöver inte få någon komplikation alls av sin diabetes!Är bara nyfiken!
 Nedsatt syn/förlora synen
 Amputera
 Njurförändringar
 Hjärt&kärl förändringar
 Annat

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<<
December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards